نصرالدین کرمی شیرازی؛ علی اصغر ماشینچی؛ سید احمد هاشمی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12نفر براساس معیارهای ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12نفر براساس معیارهای هدفمند ملاکی ورود به پژوهش انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی هفت مرحلهای کلایزی(1978) و روش پدیدارشناسی انجام شد. اعتبار دادههای با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری، اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. پس از تحلیل شواهدکیفی مقولههای سازماندهنده در 5 دسته ارائه شد. 7مقوله در دسته «تولید زمان، هزینه و ایده اثربخش دنبالهدار»،7مقوله پایه در دسته «درونسپاری یادگیری با نقش بار شناختی»، 5 مقوله پایه در دسته «مدیریت طرحریزی برنامه»،3 مقوله پایه در دسته «مدیریت یادگیری پیمایش از دور»، 6 مقوله پایه در دسته «تشخیص و تعیین همنیاز آموزش و هم فاصله فرکانسی با آموزش تازه». شناسایی چالشها و نکات تدریس اثربخش در بستر الکترونیکی به معلم این امکان را میدهد که چالشها و دامهای طراحی و توسعه تدریس الکترونیکی را دور بزند تا بتواند در مسیر موفقیت پیش برود.
مژگان مهردادیان؛ فرخ رو جلیلی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر از دانشآموزانی که آموزش حضوری را دریافت میکردند و 75 نفر از دانشآموزانی که در شبکه آموزشی شاد فعالیتهای آموزشی را دنبال کردند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) و فرسودگی تحصیلی رستمی و همکاران (1390) بودند. از آزمون تیمستقل جهت تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS-26 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با آموزش حضوری بیشتر بود؛ همچنین میانگینها نشان داد خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان با آموزش مجازی بیشتر بود و در تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی (خستگی عاطفی، شک و بدبینی و ناکارآمدی) نیز، میزان آن در دانش آموزان با دریافت آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری بیشتر بود (001/0>p).نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش علیرغم مزایای روانی غیرقابلاجتناب آموزش مجازی، انجام پژوهشهای گسترده و عمیقتر در حوزه مقایسه آموزش مجازی و حضوری ضروری به نظر میرسد.
هانیه خادمیان وامرزانی؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی؛ سید سعید ترابی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تاثیر روش انیمیشن داستانی بر انگیزش تحصیلی و یادگیری درس فارسی دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی شهرستان دامغان بود که از بین آها تعداد 30 نفر با توجه به ملاکهای ورود و خروج از ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تاثیر روش انیمیشن داستانی بر انگیزش تحصیلی و یادگیری درس فارسی دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی شهرستان دامغان بود که از بین آها تعداد 30 نفر با توجه به ملاکهای ورود و خروج از طریق نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون مقیاس انگیزش یادگیری علم توان، چین و شی (2005) و پرسشنامه محقق ساخته یادگیری درس فارسی را تکمیل کردند و در طول فرایند مداخله گروه آزمایش روش انیمیشن داستانی طی دو ماه در 8 1جلسه 30 دقیقه ای دریافت و گروه گواه آموزش معمول روزانه را دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss.24 و آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد گروه دریافت کننده روش انیمیشن داستانی در مرحله پس آزمون نسبت به گروه گواه افزایش معناداری در انگیزش و یادگیری درس فارسی نشان دادندبدین معنا که استفاده از انیمیشن داستانی در بهبود انگیزش تحصیلی و یادگیری مؤثر بوده است(05/0> p ) . براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که روش انیمیشن داستانی منجر به بهبود انگیزه و یادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه اول ابتدایی می شود.