اسماعیل زارعی زوارکی؛ حمیدرضا قربانی
چکیده
این پژوهش باهدف تعیین میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان صورت پذیرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه تحقیق کلیه فراگیران زبان انگلیسی در رده سنی 14 تا 18 سال آموزشگاههای زبان انگلیسی شهرستان ساری بوده است. حجم نمونه ...
بیشتر
این پژوهش باهدف تعیین میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان صورت پذیرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه تحقیق کلیه فراگیران زبان انگلیسی در رده سنی 14 تا 18 سال آموزشگاههای زبان انگلیسی شهرستان ساری بوده است. حجم نمونه برای این پژوهش در دو گروه کنترل و آزمایش، 30 نفر درنظرگرفته شده است. 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر نیز در گروه آزمایش حضور داشتند. انتخاب این حجم نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند بوده است. به دانشآموزان گروه آزمایش از طریق روشهای آموزش معمولی و شبکه اجتماعی مجازی اسکایپ و به دانشآموزان گروه کنترل بهصورت روشهای آموزشی معمولی و بدون استفاده از شبکه اجتماعی مجازی آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از سؤالات استاندارد کتاب مربوطه استفاده شد. بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش از روشهای استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیری، آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف – اسمیرنف استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که آموزش از طریق شبکه اجتماعی مجازی اسکایپ بر میزان یادگیری سه مهارت شنیداری، گفتاری و درک مطلب دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است و درواقع نتایج حاصله وجود تفاوت معنیداری را در استفاده از شبکه اجتماعی مجازی نسبت به آموزش از طریق روشهای سنتی و معمول در یادگیری این سه مهارت زبانی تأیید کرد؛ اما در خصوص تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر مهارت نوشتاری دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری ملاحظه نشد. درمجموع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان تأثیر معنیداری داشته است.
صدیقه کاظمی؛ نجمه صولتی؛ مریم طالب دوست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکههای اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروههای مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکههای اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروههای مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی است با هدف دستیابی به میزان و نحوه استفاده افراد از شبکههای اجتماعی مجازی که به روش پیمایشی اجرا گردیده و از نظر جمعآوری اطلاعات روش کمی-کیفی مدنظر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق باز آزمایی به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد 4/67% پاسخدهندگان بیان کردهاند که رایگان بودن شبکههای مجازی باعث ماندگاری آنها در این شبکهها میشود. 30% از دانشجویان صرفاً در یک شبکه اجتماعی، 20% در دو و 16% در سه شبکه عضویت دارند. هدف عمده استفاده از شبکههای اجتماعی نیز به ترتیب اولویت در نمونه موردبررسی 51% پر کردن اوقات فراغت، 13% تبادل اطلاعات، 9% برقراری ارتباط با دیگران و 2% به پیشنهاد عضویت دوستان بوده است. بر اساس این یافتهها توجه به شبکههای اجتماعی بهعنوان بستری برای یادگیری و کسب شایستگیهای لازم معلمی باید در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد.
مرجان کیان؛ نیما یعقوبی ملال؛ نصرت ریاحینیا
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نحوه شناخت، درک و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی عمومی در بین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 93-92 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی، تعداد 120 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نحوه شناخت، درک و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی عمومی در بین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 93-92 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی، تعداد 120 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که 6 مقوله مربوط به شبکههای اجتماعی مجازی را بررسی کرده است. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آزمونهای من-ویتنی یو و خیدو از طریق نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که فیسبوک محبوبترین شبکه اجتماعی مجازی در بین 86% دانشجویان است. میزان حسابهای کنترلشده و کنترل نشده بهطورکلی تقریباً برابر است اما آزمون خیدو نشان داد که حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان پسر است. هدف اصلی اکثر دانشجویان در پیوستن به این شبکهها، تفریح و سرگرمی است. میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.دانشجویان از امکانات و ویژگیهای منحصربهفردی که این شبکهها دارند بیاطلاع هستند یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند. منفیترین اثر ناشی از شبکههای اجتماعی مجازی صرف زمان زیاد در این شبکهها است که میتواند به روند تحصیلی آنها آسیب برساند. اطلاعرسانی در خصوص استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و آثار مختلف آن میتواند علاوه بر جلوگیری از رکود تحصیلی در بهرهگیری بهتر از این شبکهها کمک کند.