مژگان مهردادیان؛ فرخ رو جلیلی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر از دانشآموزانی که آموزش حضوری را دریافت میکردند و 75 نفر از دانشآموزانی که در شبکه آموزشی شاد فعالیتهای آموزشی را دنبال کردند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) و فرسودگی تحصیلی رستمی و همکاران (1390) بودند. از آزمون تیمستقل جهت تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS-26 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با آموزش حضوری بیشتر بود؛ همچنین میانگینها نشان داد خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان با آموزش مجازی بیشتر بود و در تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی (خستگی عاطفی، شک و بدبینی و ناکارآمدی) نیز، میزان آن در دانش آموزان با دریافت آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری بیشتر بود (001/0>p).نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش علیرغم مزایای روانی غیرقابلاجتناب آموزش مجازی، انجام پژوهشهای گسترده و عمیقتر در حوزه مقایسه آموزش مجازی و حضوری ضروری به نظر میرسد.
فرشته رجایی؛ مجتبی رضایی راد؛ فاطمه جعفرخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تاثیر تکنیک تئاتر نمایشی بر سرزندگی تحصیلی، نشاط و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدائی، با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1402- 1401 به تعداد 5382 نفر بوده که تعداد 40 نفر از آنان با ویژگیهای یکسان بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تاثیر تکنیک تئاتر نمایشی بر سرزندگی تحصیلی، نشاط و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدائی، با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1402- 1401 به تعداد 5382 نفر بوده که تعداد 40 نفر از آنان با ویژگیهای یکسان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در مرحله نخست نمونهگیری به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای از کل مدارس ابتدائی، پایه دوم شهر ساری انجام شد و در مرحله دوم، بهطور تصادفی ساده و بر اساس قرعهکشی، دانشآموزان در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) چیدمان شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۶)، نشاط اجتماعی تمیزی فر و عزیزی مهر (1396) و رشد اجتماعی وایلند در هر دو گروه توزیع و اجرا شد. بعد از نمرهگذاری، درحالیکه گروه کنترل به روش معمول آموزش دید دانش آموزان گروه آزمایش مطابق با تکنیک تئاتر نمایشی در درس علوم در 10 جلسهی 45 دقیقهای آموزش دیدند. پایایی ابزار اندازهگیری، با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب،84/0، 78/0 و 92/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی( آزمون t همبسته و تحلیل کواریانس)استفاده شد. نتایج نشان داد تکنیک تئاتر نمایشی بر سرزندگی تحصیلی، نشاط و رشد اجتماعی دانش آموزان پایه دوم ابتدائی شهرستان ساری تاثیر داشته و آن را افزایش داده است.
سیدمهدی زعیم زاده؛ اصغر جعفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1399-1400 که تعدادشان 17600 نفر بود. 210 شرکتکننده به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1399-1400 که تعدادشان 17600 نفر بود. 210 شرکتکننده به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تفکر انتقادی فاشیون (1990)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، کیفیت تجارب یادگیری نیومن و نیومن (1993) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) جمعآوری و بوسیله آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار دارند (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که سرمایه روانشناختی در رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی نقش میانجی معناداری دارد (01/0P<). نتایج شواهدی را نشان میدهد که سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری از طریق درگیر ساختن دانشجویان در فرآیند یادگیری سازندهگرا روی تفکر انتقادی آنان تاثیر میگذارند و سرمایهروانشناختی با تقویت سازههای مثبت در دانشجویان، نقش سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری را در پیشبینی تفکر انتقادی بیشتر تبیین میکند. لذا به منظور افزایش تفکر انتقادی دانشجویان پیشنهاد میشود به سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری توجه شود و از طریق مشاوره و آموزش زمینه ارتقاء سرمایه روانشناختی فراهم شود.