طراحی و اعتبار بخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی

سعید شیخی؛ محمد آرمند؛ علیرضا عصاره

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.78189.1439

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار بخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعه‌ای است. از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی پیمایش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحب‌نظران و خبرگان ...  بیشتر

مرور نظام‌مند چالش‌های کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی

سهراب عظیم پور؛ محمد شاهعلیزاده؛ شهین پور بهرامی؛ امیر محسن طاهری کردکندی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، ، صفحه 9-32

https://doi.org/10.22054/jti.2025.82760.1520

چکیده
  هوش مصنوعی و کاربردهای آن در حیطه آموزش، تدریس، و یادگیری با ظهور ابزارهایی همچون چت جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای پس از آن از سال ۲۰۲۲ به بعد، در حال شکوفایی و همچنین ایجاد چالش‌های جدیدی در عرصه تدریس و یادگیری است. ازاین‌رو هدف از این تحقیق، مرور نظام‌مند چالش‌های کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی است. در این تحقیق ...  بیشتر

سیر آینده حاکمیت فناوری در آموزش عالی ایران: رویکردی فراترکیبی

ریحانه قناعتی؛ سمانه سادات موسویان

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403، ، صفحه 63-95

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79588.1463

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه‌های آینده‌پژوهی حکمرانی فناوری در آموزش عالی ایران مبتنی بر روش فراترکیب است. این پژوهش از نظر نوع داده کیفی، با رویکرد استقرایی و به روش فراترکیب و با استفاده از الگوی سندلوسکی و باروست انجام شده است. ازاین‌رو جامعه مورد بررسی پژوهش ۵۰ مقاله چاپ شده معتبر داخلی بوده است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ در مجلات ...  بیشتر

مطالعه کاربست شبکه ‌های اجتماعی به‌ عنوان ابزار مکمل تدریس در آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز)

سید عطیه سجادی؛ کورش فتحی واجارگاه

دوره 2، شماره 7 ، تیر 1395، ، صفحه 25-58

https://doi.org/10.22054/jti.2019.43983.1276

چکیده
  مقاله حاضر به ‌منظور بررسی تأثیر و نقش تلگرام به‌ عنوان یکی از شبکه‌ های اجتماعی و به‌ عنوان ابزاری مکمل در فرایند آموزش و همچنین مطالعه در خصوص امکان یا عدم امکان استفاده از آن به ‌عنوان یک ابزار مکمل در فرایند تدریس تدوین شده است. برای دستیابی به این هدف، چهار سؤال اصلی پژوهش در خصوص ویژگی ‌های تلگرام، نتایج کاربست، موانع کاربست ...  بیشتر

نیمرخ سواد اطلاعاتی استادان و تأثیر آن بر کیفیت تدریس در سطح آموزش عالی

یاسمن علیزاده؛ محمد جوادی پور

دوره 2، شماره 5 ، اسفند 1394، ، صفحه 107-121

https://doi.org/10.22054/jti.2016.6957

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور نیمرخ سواد اطلاعاتی استادان و بررسی تأثیر آن بر کیفیت تدریس در آموزش عالی انجام شده است. گرداوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی است و از جهت هدف، از نوع تحقیق توسعه­ای می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پردیس­های کیش، البرز و تبریز دانشگاه تهران می‌باشند. از بین کل جامعه هدف ...  بیشتر

بررسی و مقایسۀ قابلیت های وایبر و واتس آپ در آموزش عالی

آزاد الله کرمی؛ حجت اله الماسی

دوره 1، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 37-55

https://doi.org/10.22054/jti.2015.1815

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ قابلیت‌های وایبر و واتس‌آپ در آموزش و یادگیری از دیدگاه دانشجویانِ کاربر بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری کلیه دانشجویانِ کاربر وایبر و واتس‌آپ دانشگاه پیام نور شهریار در سال 94-1393 بودند. از این جامعۀ آماری در بخش کیفی 13 نفر و در بخش کمی 143 نفر از دانشجویان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ...  بیشتر