علی جعفری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مقایسه سواد رسانه ای دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه و والدین آنها در شهر اردبیل می باشد. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است. گروه نخست دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل می باشد که تعداد آنها 19391 نفر می باشد و گروه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر مقایسه سواد رسانه ای دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه و والدین آنها در شهر اردبیل می باشد. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است. گروه نخست دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل می باشد که تعداد آنها 19391 نفر می باشد و گروه دوم والدین( پدر و مادر) آنها می باشند که جمعیتی حدود 38782 نفر را شامل می شود. در تحقیق حاضر برای بهدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید و در نهایت 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss و برای تحلیل فرضیات از آزمون t استفاده شده است. نتایج نشان می دهد بین دانش آموزان و والدین آنها در ابعاد شناختی، احساسی، اخلاقی و زیبایی شناختی سواد رسانه ای تفاوت معنی داری وجود دارد و والدین از نظر سواد رسانه ای در وضعیت بهتری نسبت به دانش آموزان قرار دارند لذا پیشنهاد می شود که: امکانات در خصوص آموزش های سواد رسانه ای در مدارس ارتقا یافته، انجمن های اولیا و مربیان در زمینه آگاهی بخشی درباره آسیب های نوپدید فضای مجازی فعال گردد و ارتقای آگاهی نسبت به محتوای رسانهها از طریق رسانه ها، مربیان و اولیا صورت گیرد.
علی جعفری؛ سعید فرامرزیانی؛ محمود ملک پور
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارتهای ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل است. ازلحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 تشکیل میدهند که تعداد آنها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارتهای ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل است. ازلحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر 7000 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 364 نفر به دست آمد که با روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین مهارتهای ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین دو متغیر 56/0 است. همچنین نتایج نشان میدهد که بین ابراز صحیح افکار و احساسات، مهارت خوب گوش دادن، میزان تمرکز و توجه به اساتید، ارتباط کلامی مناسب و مهارت بازخورد دهی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
مریم رجبیان ده زیره؛ حمید رضا مقامی؛ صلاح اسمعیلی گوجار؛ سکینه شریفاتی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانشآموزان است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانشآموزان است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از واقعیت افزوده و گروه کنترل به روش سنتی در شش جلسه یکساعته آموزش دیدند. پیشآزمون –پسآزمون دو گروه با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری مادامالعمر وتزل (2010) و عملکرد یادگیری مهدی پور (1393) بودند. یافتههای پژوهش نشان داد در متغیر عملکرد یادگیری و متغیر یادگیری مادامالعمر تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0.001). در مؤلفههای یادگیری مادامالعمر (باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستوجوی اطلاعات، توجه به صلاحیتهای فردی) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0.001). بهطور کلی نتایج نشان داد استفاده از واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانش آموزان و همچنین مؤلفههای یادگیری مادامالعمر تأثیر دارد و باعث افزایش یادگیری مادامالعمر و بهبود عملکرد یادگیری در دانش آموزان میشود. پیشنهاد میشود که از واقعیت افزوده آموزشی در آموزش دروس مختلف و پایه های مختلف استفاده شود.