پروین سالاری چینه؛ مژگان قانع ملاطی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف طراحی محیطهای یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی، با تاکید بر حوزههای آموزش و یادگیری، با استفاده از مدل طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری زارعی زوارکی(۱۳۹۱)، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف طراحی محیطهای یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی، با تاکید بر حوزههای آموزش و یادگیری، با استفاده از مدل طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری زارعی زوارکی(۱۳۹۱)، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان ابتدایی در سه شهر بندرعباس، ایرانشهر و کرمان میباشد که با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی، 100 دانشآموز ابتدایی به عنوان نمونهآماری انتخاب شدند. این پژوهش با فرایند طراحی، اعتباریابی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. اعتباریابی با استفاده از پرسشنامه محققساخته و ارزشیابی درونی بر اساس الگوی فرانسیس کلاین و ارزشیابی بیرونی بر اساس الگوی مشارکتی نیکولز، توسط متخصصان برنامهریزی درسی و معلمان ابتدایی انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچهسازی مفاهیم میانرشتهای، معلمان میتوانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با موقعیتهای زندگی واقعی دانشآموزان و تجربه یادگیری لذتبخش و زمینه تغییر نگرش در دانشآموزان را فراهم سازند.
لطیفه پورمحمدباقر اصفهانی؛ نجمیه سادات صفرآبادی
چکیده
با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر روش های آموزش معمول تغییر کرده است. یکی از چالش های آموزشی کمبود محتوا و ابزارهایی است که علم آموزان را به شیوهای فعالانه درفرآیند آموزش درگیر کند. مشارکت پائین علم آموزان در فعالیتهای آموزشی و محدودیتهای زمان و مکان، همچنین دشوار بودن درک دانشی که پایه انتزاعی دارد، همگی از چالشهای پیش روی آموزش ...
بیشتر
با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر روش های آموزش معمول تغییر کرده است. یکی از چالش های آموزشی کمبود محتوا و ابزارهایی است که علم آموزان را به شیوهای فعالانه درفرآیند آموزش درگیر کند. مشارکت پائین علم آموزان در فعالیتهای آموزشی و محدودیتهای زمان و مکان، همچنین دشوار بودن درک دانشی که پایه انتزاعی دارد، همگی از چالشهای پیش روی آموزش کنونی است. در غالب موارد دانش آموزان در فیزیک شهودی ضعیف هستند و نبود فرصت کافی تعامل با مفاهیم به صورت عملی در دنیای واقعی به این موضوع دامن می زند. یکی از راه حلهای موثر در سیستمهای فیزیکی با حجم گردش داده و اطلاعات بالا، به کارگیری متاورس است که آینده پر باری را نشان میدهد. ادغام تکنولوژیهای به روز مثل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی، هوش مصنوعی و محاسبات ابری به فعالیتهای آموزشی در برقراری ارتباط دو سویه کمک شایانی است که بهرهوری آموزش را بالا میبرد. در مقاله حاضر با مروری بر تکنولوژیهای نوین و اشاره به حوزه های آموزشی و برخی اصول مرتبط با روش های آموزش ، بینش بهتری به متعلمان حوزه تعلیم وتربیت برای طراحی آموزشی مبتنی بر فناوری ارائه می گردد.
زهرا جامه بزرگ؛ حمیدرضا مقامی؛ محمد کریمی
چکیده
این پژوهش به بررسی تاثیر اینفوگرافی آموزشی بر روی سطح یادگیری و سواد دیداری میپردازد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی؛ شامل دو بخش کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی و شبه آزمایشی ( پیش آزمون و پس آزمون ) با گروه گواه و بدون گزینش تصادفی استفاده شده است. جامعه این تحقیق عبارتند از دانشآموزان نهم شرستان حمیدیه میباشد. با استفاده از ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تاثیر اینفوگرافی آموزشی بر روی سطح یادگیری و سواد دیداری میپردازد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی؛ شامل دو بخش کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی و شبه آزمایشی ( پیش آزمون و پس آزمون ) با گروه گواه و بدون گزینش تصادفی استفاده شده است. جامعه این تحقیق عبارتند از دانشآموزان نهم شرستان حمیدیه میباشد. با استفاده از روش گزینش غیر تصادفی و انتخابی 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش عبارت بود از آزمون محقق ساخته برای سطح یادگیری و همچنین یک پرسشنامه محقق ساختهای که سواد دیداری را میسنجید. روایی محتوایی آزمون یادگیری توسط متخصصان درس و همچنین روایی محتوایی پرسشنامه سواد دیداری توسط استاد راهنما احراز شد. پایایی پرسشنامه-های تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ در آزمون سطح یادگیری برابر با 0.74 و در پرسشنامه سواد دیداری 0.84 محاسبه شد. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بررسی مولفههای تحقیق نشان داد که آموزش از طریق اینفوگرافی بر سطح یادگیری(دانش، درک و فهم، تحلیل و کاربرد) و سواد دیداری دانشآموزان موثر است
زهرا رشیدی زاده؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی؛ کیومرث تقی پور
چکیده
با توجه به همه گیری بیماری کویید-19 آموزش غیرحضوری برای مدتی جایگزین آموزش حضوری شد. با این حال دسترسی به آموزش آنلاین برای همه امکان پذیر نبود. در اینجا تلویزیون آموزشی در رفع این نابرابری ها نقش آفرینی کرد. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه های تلویزیونی شبکه آموزش بوده تا مشخص کند که این برنامه ها از لحاظ طراحی آموزشی در چه ...
بیشتر
با توجه به همه گیری بیماری کویید-19 آموزش غیرحضوری برای مدتی جایگزین آموزش حضوری شد. با این حال دسترسی به آموزش آنلاین برای همه امکان پذیر نبود. در اینجا تلویزیون آموزشی در رفع این نابرابری ها نقش آفرینی کرد. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه های تلویزیونی شبکه آموزش بوده تا مشخص کند که این برنامه ها از لحاظ طراحی آموزشی در چه وضعیتی قرار دارند. جامعه آماری پژوهش، برنامه های آموزشی شبکه آموزش تلویزیون برای پایه سوم ابتدایی در درس فارسی در نیم سال دوم 1399-1400 میباشد که شامل 16 ساعت است. در این پژوهش جامعه به صورت تمام شمار ارزشیابی شد. ابزار مورد استفاده چک لیست محقق ساخته می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تی تک نمونه ای استفاده شد و برای تعیین رتبهبندی میزان رعایت اصول طراحی آموزشی در برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس فارسی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده عبارتند از: اصول طراحی آموزشی(مطلوب)، محتوا(مطلوب)، بعد فنی(مطلوب)، طرح تدریس(مطلوب). از بین مولفه های طرح تدریس، مولفه های جلب و حفظ توجه، بیان هدف، ارائه دیداری-شنیداری وتامل / تفکردر وضعیت متوسط و مولفه جمع بندی مطالب ارائه شده در وضعیت نامطلوب قرار داشتند. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی فریدمن نشان داد که بترتیب بعد فنی، بعد محتوا و بعد طرح تدریس در برنامههای تلویزیونی در درس فارسی بیشتر رعایت شدهاند. از بعد طرح تدریس، مولفه های جلب و حفظ توجه، بیان هدف، ارائه دیداری-شنیداری، تامل/تفکر و جمع بندی مطالب نیاز به توجه بیشتری داشتند.
رحیم مرادی؛ ثریا خزائی؛ راضیه کریمی؛ الهه ولایتی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی میباشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیهی دانش آموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی میباشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیهی دانش آموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز استثنایی شهر خرمآباد تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از دانش آموزان بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون یادگیری و یادداری محقق ساخته بود. پیشآزمون یادگیری در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از چندرسانهای که بر اساس الگوی گانیه تهیه شده بود آموزش دیدند و گروه کنترل با روش مرسوم آموزش دیدند. از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اتمام دوره بر روی دانش آموزان اجرا کرد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین میزان یادگیری و یادداری گروه آزمایش و کنترل در درس علوم تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهرهمند شده است.
عبدالله بهرامی؛ حسن رستگارپور
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی و تبیین نظریهها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرحشده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و بهمنظور درک عمیقتری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریهها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی و تبیین نظریهها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرحشده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و بهمنظور درک عمیقتری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریهها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد آموزشی تکلیف محور موردبررسی و تحلیل دقیق قرار گرفت. همچنین، اصول اولیه آموزش - اصول تجویزی که بر پایه تجربه یا تحقیق برای تسهیل اثربخشی آموزش شناسایی شدهاند- مشخص گردید. افزون بر این، تلاش شد تا به دو سؤال محوری "چه چیزی تدریس شود؟" و "چگونه تدریس شود؟" که طراحی آموزشی نیازمند پاسخگویی بدانها هست، پاسخ داده شود. جامعه آماری این پژوهش را مقالهها و کتابهای نوشتهشده توسط مریل تا سال 2012 تشکیل میدهد که تعداد آنها 49 منبع است. محتوای این منابع به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و مورد تحلیل قرارگرفتهاند. یافتهها حاکی از آن است که یادگیرندگانی که در دورههای تکلیف محوری که از اصول اولیه بهره میبرند، شرکت کردهاند رضایت و علاقه بیشتری را در مورد دوره نشان دادهاند و درواقع عملکرد بهتری نسبت به دورههای سنتی داشتهاند. در پایان اعتقاد بر این است که اثربخشی، کارایی، و گیرایی یک محصول یا دوره آموزشی خاص، تابع میزان بهکارگیری این نظریهها، راهبردها، و اصول طراحی آموزشی میباشد.
بهنام رسولی؛ خدیجه علی آبادی؛ رحیم مرادی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر بر اساس عناصر طراحی آموزشی بود. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بود. جامعه آماری این تحقیق کل دروس اصلی و تخصصی رشته ریاضی کاربردی- تحقیق در عملیات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 92-91 بودند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری تصادفی بود که درس احتمال و آمار ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر بر اساس عناصر طراحی آموزشی بود. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بود. جامعه آماری این تحقیق کل دروس اصلی و تخصصی رشته ریاضی کاربردی- تحقیق در عملیات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 92-91 بودند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری تصادفی بود که درس احتمال و آمار مهندسی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، فهرست وارسی محقق ساختهای که بر اساس عناصر طراحی آموزشی طراحی شد. برای بررسی روایی از روایی صوری استفاده شد. ضریب پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 0.78 به دست آمد. برای جمعآوری دادهها متخصصان در 6 جلسه آموزش بر خط مشاهده کردند، سپس بر اساس مشاهده، اقدام به پر کردن فهرست وارسی نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر بر اساس عناصر طراحی آموزشی در حد نسبتاً مطلوبی میباشد.