مقاله پژوهشی
محمد رضا نیلی احمدآبادی
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بوده که بصورت موردی در برنامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی پیاده گردیده است. رویکرد غالب در پژوهش، کیفی است. در مرحله اول با روش تحلیلی توصیفی، منابع مرتبط با برنامه درسی شایسته محور، بررسی گردید و در مرحله دوم با چند نفر از اعضای هیات علمی فناوری آموزشی که دوره کارشناسی ارشد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مطالعه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بوده که بصورت موردی در برنامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی پیاده گردیده است. رویکرد غالب در پژوهش، کیفی است. در مرحله اول با روش تحلیلی توصیفی، منابع مرتبط با برنامه درسی شایسته محور، بررسی گردید و در مرحله دوم با چند نفر از اعضای هیات علمی فناوری آموزشی که دوره کارشناسی ارشد این رشته را گذراندهاند، مصاحبه کیفی بعمل آمد. محورهای مصاحبه عبارتند از: میزان انطباق برنامه درسی با چهار معیار مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تدوین و بازنگری سرفصل ها یعنی کارآمدسازی، بهروزرسانی، بومیسازی و اسلامیسازی، شایستگیهای مورد نیاز برای دانش آموختگان رشته فناوری آموزشی و چالشهای دوره با توجه به تجارب اساتید و متخصصین بود. متن مصاحبهها پیاده و سپس با برنامه مکس کیودا 2020، کدهای باز مشخص و به کدهای زیرمقوله و کدهای مقولهای تبدیل گردید. روش تحلیل در استخراج دادههای مصاحبه، از نوع محتوای استقرایی با واحد تحلیل مضمون بود. از نتایج مصاحبه و همچنین مطالعات تطبیقی در خصوص دروس کارشناسی ارشد سایر دانشگاه های بین المللی، دروس مورد نیاز مشخص گردید. سپس شایستگی های لازم برای گذراندن هر درس استخراج گردید. نتایج حاصل از پژوهش، ضمن مشخص-کردن محورهای اصلی رشته فناوری آموزشی در دوره کارشناسی ارشد به تفکیک شایستگی، نشان داد که حذف گرایش فناوری آموزشی از کارشناسی و نیز نبود گرایش های جانبی، کارآیی دانش آموختگان را کاهش و از چالش های جدی برنامه محسوب میگردد
مقاله پژوهشی
مسعود راستین؛ حسین افخمی؛ رضا صابری
چکیده
روابط عمومی به دلیل ابعاد علمی و عملی خود، نیازمند ارتقا و توسعه مداوم است که میتواند شایستگیهای فارغالتحصیلان را بهبود بخشد. این پژوهش به بررسی چهار جنبه کلیدی آموزش روابط عمومی مهارت، دانش، کارآموزی و بهروز رسانی در ایران پرداخته است. تحقیق با استفاده از پیمایش و پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری شامل کارشناسان روابط عمومی ...
بیشتر
روابط عمومی به دلیل ابعاد علمی و عملی خود، نیازمند ارتقا و توسعه مداوم است که میتواند شایستگیهای فارغالتحصیلان را بهبود بخشد. این پژوهش به بررسی چهار جنبه کلیدی آموزش روابط عمومی مهارت، دانش، کارآموزی و بهروز رسانی در ایران پرداخته است. تحقیق با استفاده از پیمایش و پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری شامل کارشناسان روابط عمومی در سازمانهای دولتی و غیردولتی با بیش از 100 نفر کارمند در تهران، از جمله مدیران و کارشناسان فارغالتحصیل این رشته، بود. برای انتخاب نمونهها، از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که کارآموزی با میانگین 3.76 به عنوان مهمترین روش آموزشی شناخته شده است. پس از آن، آموزش دانش تخصصی با میانگین 3.71 و آموزش مهارتها با میانگین 3.69 قرار دارند، در حالی که بهروزرسانی دانش و مهارتها با میانگین 3.43 در رتبه آخر است. این یافتهها تأکید میکند که ترکیب آموزشهای عملی و نظری اهمیت زیادی دارد. روابط عمومی به عنوان یک حرفه پویا، نیازمند متخصصانی با دانش گسترده در زمینههای ارتباطات، مدیریت، فناوری و تفکر استراتژیک است. مدلهای کارآموزی مبتنی بر صنعت، بیشترین تطابق را با نیازهای واقعی این حرفه دارند. همچنین، برای بهروزرسانی، متخصصان باید از روشهای متنوعی مانند رسانههای تخصصی، کلاسهای آموزشی و همایشها استفاده کنند تا با چالشهای پیچیده و متغیر این حرفه مقابله کنند.
مقاله پژوهشی
نرجس خاتون اویسی؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمد رضا نیلی؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل ...
بیشتر
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی این کمبود، نبود تعاریف کاربردی و روشن از زیباییشناسی و آگاهی لازم در این زمینه است.این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی با استفاده از روش گستره پژوهی انجام شده است. مرور ادبیات این حوزه نشان میدهد که زیباییشناسی بصری در یادگیری الکترونیکی به مجموعهای از اصول طراحی اشاره دارد که با هدف ایجاد تعامل مؤثر بین کاربر و سیستم و تسهیل فرآیند یادگیری به کار میرود. یافته های این پژوهش نشان میدهد که انتخاب مناسب رنگها، فونتها، تصاویر و چیدمان عناصر بصری در طراحی محتوا، رابط کاربری و محیطهای یادگیری الکترونیکی به طورخلاقانه، علاوه بر جذابیت ظاهری، میتواند به شکل قابل توجهی بر جنبههای شناختی، عاطفی و انگیزشی یادگیری نیز تأثیرگذار باشد. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای طراحان یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
رقیه افشاری؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت . مولفه های طراحی محیط یادگیری غنی شده با تحلیل محتوای استقرایی و نرم افزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت . مولفه های طراحی محیط یادگیری غنی شده با تحلیل محتوای استقرایی و نرم افزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی متخصصین مرتبط با موضوع در رشته های تکنولوژی آموزشی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، اساتید دارای سوابق پژوهشی و اجرایی در زمینه یادگیری الکترونیکی ،معلمان مدارس استعداد درخشان، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی بودند.نمونه ها در هر دو گروه به صورت هدفمند انتخاب شدند،در بخش کیفی 30 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 31 نفر از متخصصین در دانشگاه ها و مدارس استعداد درخشان بودند. جمع آوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه نیمه ساختار یافته و اسناد و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت.براساس تحلیل محتوای انجام شده ، هشت مولفه اصلی و 24 زیرمولفه برای مولفه های اصلی استخراج گردید. پس از تحلیل محتوا و استخراج نمودن کدها ، مولفه ها و زیر مولفه ها در قالب الگو ارائه شدند. براساس نظر متخصصان ، الگوی ارائه شده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثر بخشی لازم را برای ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان دارد.
مقاله پژوهشی
فرخ فیضی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حسن رشیدی؛ فاطمه جعفرخانی
چکیده
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. از نظر هدف، پژوهش حاضر از جمله ی پژوهش های توسعه ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان مشکوک به اختلال ...
بیشتر
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. از نظر هدف، پژوهش حاضر از جمله ی پژوهش های توسعه ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان مشکوک به اختلال یادگیری ریاضی پایه های چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان ماهیدشت استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس برایانت و هامیل (2000) تعداد 20 نفر که امکان دسترسی به آموزش آنلاین را داشتند، انتخاب و در دو گروه 10 نفری (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) قرار داده شدند. قبل از اجرای برنامه، آزمون مهارت حل مسأله برای دانش آموزان به شکل پیش آزمون اجرا و سپس برنامه ی طراحی شده به مدت 6 هفته ی آموزشی اجرا گردید. در پایان پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و نتایج بر اساس مقیاس استاندارد مهارت حل مسأله احدیانتو و همکاران (2020) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با به کارگیری هوش مصنوعی به شکل تلفیقی در برنامه ی آموزشی ریاضی، مهارت حل مسأله و خرده مهارت های مربوط به آن در دانش آموزان افزایش معناداری دارد.
مقاله پژوهشی
راشد محمدیان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ نرگس ذاکرجعفری؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر یک مرور نظاممند بر اساس پریزما جهت بررسی آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد است. اهداف پژوهش شامل تعیین شیوه های شناسایی، آموزش، فناوری های کاربردی، چالش ها و پیشنهادات در حیطه دانش آموزان باهوش و با استعداد است. پس از انجام یک جستجوی نظام مند، مجموعه داده ای از 1464 مقاله شناسایی شد که از میان آنها 37 مقاله معیارهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر یک مرور نظاممند بر اساس پریزما جهت بررسی آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد است. اهداف پژوهش شامل تعیین شیوه های شناسایی، آموزش، فناوری های کاربردی، چالش ها و پیشنهادات در حیطه دانش آموزان باهوش و با استعداد است. پس از انجام یک جستجوی نظام مند، مجموعه داده ای از 1464 مقاله شناسایی شد که از میان آنها 37 مقاله معیارهای تجزیه و تحلیل عمیق را داشتند. بر اساس نتایج، روش های متنوعی جهت آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد استفاده شده است. این روش ها در کنار بهره گیری از فناوری های مناسب، تاثیر مثبت و قابل توجهی بر توسعه تفکر خلاق، مهارتهای اجتماعی و عاطفی داشته اند. از طرفی چالش هایی چون مدیریت زمان، بهبود مستمر و موانع فیزیکی و مالی در این فرایند وجود دارد. بر اساس یافته ها اگرچه پژوهش های گسترده ای در این حیطه انجام شده است و روش های متنوعی جهت شناسایی و آموزش موسیقی به دانش آموزان باهوش و بااستعداد به کارگرفته شده است اما مدل و الگوی مدون و استانداردی در این حیطه تبیین نشده است. پیشنهادات پژوهشی شامل به کارگیری فناوریهای نوین برای افزایش خلاقیت و انگیزه، آموزش حرفه ای معلمان در استفاده از این فناوریها، توسعه و تبیین الگو و برنامههای درسی انعطافپذیر، انجام پروژههای موسیقایی خلاقانه و برقراری ارتباط با متخصصان موسیقی می شود.
مقاله پژوهشی
فاطمه مسلمی؛ فاطمه رضائی؛ محدثه خوبان؛ رها عابدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیکهای کاهش بار شناختی مشارکتی در محیطهای الکترونیکی انجام شد و به شکاف قابل توجهی در ادبیات فناوری آموزشی موجود پرداخت. این مطالعه از یک روش مرور سیستماتیک استفاده کرد و به طور دقیق پایگاههای داده Scopus، Science Direct و Google Scholar را برای جمعآوری متون مرتبط جستجو کرد. معیارهای ورود و خروج، فرآیند انتخاب را ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیکهای کاهش بار شناختی مشارکتی در محیطهای الکترونیکی انجام شد و به شکاف قابل توجهی در ادبیات فناوری آموزشی موجود پرداخت. این مطالعه از یک روش مرور سیستماتیک استفاده کرد و به طور دقیق پایگاههای داده Scopus، Science Direct و Google Scholar را برای جمعآوری متون مرتبط جستجو کرد. معیارهای ورود و خروج، فرآیند انتخاب را هدایت میکرد و منجر به 19 مطالعه مرتبط شد که تحت تجزیه و تحلیل کامل قرار گرفتند. این تحقیق از تحلیل ابعادی برای دستهبندی تکنیکهای شناساییشده در اجزای مختلف، با تمرکز ویژه بر ابعاد زیربنایی آنها استفاده کرد. این مطالعه شش بعد اساسی تکنیکهای کاهش بار شناختی مشارکتی را نشان داد: کاربر محوری، طراحی اطلاعات، انعطافپذیری و سفارشیسازی، جامعهمحوری، بازیابی اطلاعات و استفاده، و پشتیبانی مبتنی بر فناوری. نتایج بر اهمیت این ابعاد در کاهش بار شناختی در محیطهای الکترونیکی مشارکتی تأکید میکند و بینشهای مهمی را برای شیوههای آموزشی آینده ارائه میدهد. در نتیجه، یافتهها پیامدهای مهمی برای طراحان و مجریان آموزش در زمینههای الکترونیکی دارند و بر نیاز به استراتژیهایی تأکید میکنند که به طور مؤثر بار شناختی مشارکتی را به حداقل میرسانند و تجارب یادگیری را افزایش میدهند.