سارا بنی عامریان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان با استعداد انجام شده است. جستجو در پایگاههای دادهای معتبر شامل اسکوپوس، وب آف ساینس و وایلی برای مقالات منتشر شده از سال 2010 تا 2023 انجام گرفت. پس از مراحل غربالگری اولیه از بین 634 مقالهی استخراج شده، در نهایت 17 مقاله منطبق با معیارهای پژوهش انتخاب شدند. در این مرور به بررسی ابعاد مختلف شامل روشها، شرکتکنندگان، ابزارهای جمعآوری داده، و زمینههای پژوهشی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش استیم میتواند نقش مهمی در ارتقای یادگیری و توانمندی دانشآموزان با استعداد ابتدایی داشته باشد و با وجود چالشهای مختلف، فرصتهای گستردهای برای تقویت آن در آینده وجود دارد.
نرجس خاتون اویسی؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمد رضا نیلی؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل ...
بیشتر
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی این کمبود، نبود تعاریف کاربردی و روشن از زیباییشناسی و آگاهی لازم در این زمینه است.این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی با استفاده از روش گستره پژوهی انجام شده است. مرور ادبیات این حوزه نشان میدهد که زیباییشناسی بصری در یادگیری الکترونیکی به مجموعهای از اصول طراحی اشاره دارد که با هدف ایجاد تعامل مؤثر بین کاربر و سیستم و تسهیل فرآیند یادگیری به کار میرود. یافته های این پژوهش نشان میدهد که انتخاب مناسب رنگها، فونتها، تصاویر و چیدمان عناصر بصری در طراحی محتوا، رابط کاربری و محیطهای یادگیری الکترونیکی به طورخلاقانه، علاوه بر جذابیت ظاهری، میتواند به شکل قابل توجهی بر جنبههای شناختی، عاطفی و انگیزشی یادگیری نیز تأثیرگذار باشد. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای طراحان یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
حمیدرضا قربانی؛ اسمعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور
چکیده
مقدمه : تربیت فناورانه بعنوان یکی از ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ابتدا بایستی برای معلمان رقم بخورد که این معلمان فناور بتوانند موقعیت هایی را برای تربیت شدن دانش آموزان خود در این حوزه فراهم آورند . لذا پژوهش حاضر درصدد شناسایی مولفه ها و زیر مولفه های تربیت فناورانه و ترسیم الگوی یادگیری این امر برای دانشجومعلمان ...
بیشتر
مقدمه : تربیت فناورانه بعنوان یکی از ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ابتدا بایستی برای معلمان رقم بخورد که این معلمان فناور بتوانند موقعیت هایی را برای تربیت شدن دانش آموزان خود در این حوزه فراهم آورند . لذا پژوهش حاضر درصدد شناسایی مولفه ها و زیر مولفه های تربیت فناورانه و ترسیم الگوی یادگیری این امر برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بوده است .مواد و روش ها : رو ش این پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی ، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از نظر متخصصان استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی منابع مکتوب و محتوای مصاحبه اساتید و در بخش کمی متخصصین بودند. انتخاب نمونه ها در هر دو بخش به صورت هدفمند بوده است. جمع آوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای منابع و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت .یافته ها : طبق تحلیل محتوای انجام شده، پنج لایه اصلی شناسایی و الگوی مفهومی و روندی تربیت فناورانه ارائه شد. این مقوله ها عبارتند از: مولفه های نظری تربیت فناورانه ، گام های زمینه ساز محیط فناورانه ، ویژگی های محیط فناورانه ، عوامل درگیر در تربیت فناورانه و پیامد تربیت فناورانه . نتیجه گیری : نتایج حاصله از اعتباریابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی یادگیری مبتنی بر تربیت فناورانه ارائه شده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان داراست .
رقیه افشاری؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و طراحی محیط یادگیری غنیشده بهمنظور ارتقای مهارت حل مسئله دانشآموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت. مؤلفههای طراحی محیط یادگیری غنیشده با تحلیل محتوای استقرایی و نرمافزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و طراحی محیط یادگیری غنیشده بهمنظور ارتقای مهارت حل مسئله دانشآموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت. مؤلفههای طراحی محیط یادگیری غنیشده با تحلیل محتوای استقرایی و نرمافزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی متخصصین مرتبط با موضوع در رشتههای تکنولوژی آموزشی، آموزشوپرورش کودکان استثنایی، اساتید دارای سوابق پژوهشی و اجرایی در زمینه یادگیری الکترونیکی، معلمان مدارس استعداد درخشان، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی بودند. نمونهها در هر دو گروه بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در بخش کیفی 30 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 31 نفر از متخصصین در دانشگاهها و مدارس استعداد درخشان بودند. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه نیمه ساختاریافته و اسناد و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. بر اساس تحلیل محتوای انجامشده، هشت مؤلفه اصلی و 24 زیر مؤلفه برای مؤلفههای اصلی استخراج گردید. پس از تحلیل محتوا و استخراج نمودن کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها در قالب الگو ارائه شدند. بر اساس نظر متخصصان، الگوی ارائهشده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای ارتقای مهارت حل مسئله دانشآموزان استعداد درخشان دارد.
حامد عباسی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباطگرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباطگرایی بود که به روش مرور نظاممند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباطگرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباطگرایی بود که به روش مرور نظاممند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای مرور نظاممند شامل مقالات و اسناد معتبر علمی بود که در نهایت از 37 مورد 24 مقاله انتخاب شد. معیارهای ورود مقاله ارتباط کامل عنوان مقاله با موضوع هولوپورت و ارتباطگرایی، جدید بودن مقاله، انجام پژوهش در بازه زمانی بین سالهای 2022-2005، اعتبار نشریه و روش صحیح پژوهش بود. کلمات کلیدی جهت جستجو در پایگاههای علمی شامل واقعیت افزوده هولوپورت، هولوپورت کردن و نظریه ارتباطگرایی بود. پایگاههای جستجو شامل SAGE Journals, ERIC, Elsevier, Web of Science, IEEE, Sciencer, Direct, Scopus, Google Scholar, ISD, Noormags , Civilica, Irandoc, Magiran بود. یافتهها نشان داد که در آموزش مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی، بکارگیری واقعیت افزوده از طریق فناوری هولوپورت امکانپذیر شده و این امر موجب افزایش سطح تعامل، ایجاد آموزش موقعیت محور و حضور مجازی در زمان و مکان واقعی میگردد. در نتیجه با بکارگیری این تکنولوژی، افراد از نظر فیزیکی یکدیگر را در کنار هم حس میکنند و با ایجاد یک شبکه هولوپورتی چند نفره، تعامل چهره به چهره ایجاد مینمایند. با غلبه بر محدودیتهای این فناوری، آموزش مجازی حضوری شکل خواهد گرفت.
سوسن طالبی؛ محمد رضا نیلی؛ هاشم فردانش
چکیده
رویارویی با مسائل پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در جهانِ متأثر از تغییرات علم و فناوری قرن حاضر، نیازمند تجهیز به نوعی از اندیشه و عملِ تحلیلی و خلاق در عرصه آموزش و یادگیری است. تفکر طراحی در آموزش" نوعی مسئلهگشایی یادگیرندهمحور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده و طرح مسائل نوآورانه در آموزش است." هدف از این پژوهش، ...
بیشتر
رویارویی با مسائل پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در جهانِ متأثر از تغییرات علم و فناوری قرن حاضر، نیازمند تجهیز به نوعی از اندیشه و عملِ تحلیلی و خلاق در عرصه آموزش و یادگیری است. تفکر طراحی در آموزش" نوعی مسئلهگشایی یادگیرندهمحور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده و طرح مسائل نوآورانه در آموزش است." هدف از این پژوهش، واکاوی و مفهومپردازی تفکر طراحی و همچنین بررسی ضرورت آن در آموزش است. در پژوهش حاضر با مطالعه اسنادی پژوهشهای موجود، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی برای آنالیز مقالات منتخب از مرور نظاممند استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مفاهیم در گسترهای از اندیشه(فلسفه، استراتژی، رویکرد و ذهنیت، فرایند ذهنی و تفکر حلمسئله) تا عمل(فرآیند اجرا، ابزار تولید دانش و نوآوری، مهارت و فعالیت) قرار دارند؛ همچنین، انسان محوری، تفکر تحلیلی و خلاق، راهحل محوری درحل مسائل مبهم، تفکر خارج از چارچوب، پذیرش ابهام و عدم قطعیت، مشارکتی و فرارشتهای بودن، فرآیندی، ادغام نظر و عمل، نوآوری و یادگیری از شکست از مهمترین ویژگیهای تفکر طراحی شناسایی گردید. با توجه به نتایج پژوهش، بهرهگیری از تفکر طراحی برای حوزه علوم تربیتی و برای افراد یک مجموعه آموزشی اعم از یادگیرندگان، رهبران آموزشی، مدیران، معلمان ضروری به نظر میرسد تا به عنوان یک حوزه منشأ اثر در پرورش نسلی کارآمد مورد توجه قرار گیرد.