سارا بنی عامریان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان با استعداد انجام شده است. جستجو در پایگاههای دادهای معتبر شامل اسکوپوس، وب آف ساینس و وایلی برای مقالات منتشر شده از سال 2010 تا 2023 انجام گرفت. پس از مراحل غربالگری اولیه از بین 634 مقالهی استخراج شده، در نهایت 17 مقاله منطبق با معیارهای پژوهش انتخاب شدند. در این مرور به بررسی ابعاد مختلف شامل روشها، شرکتکنندگان، ابزارهای جمعآوری داده، و زمینههای پژوهشی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش استیم میتواند نقش مهمی در ارتقای یادگیری و توانمندی دانشآموزان با استعداد ابتدایی داشته باشد و با وجود چالشهای مختلف، فرصتهای گستردهای برای تقویت آن در آینده وجود دارد.
نرجس خاتون اویسی؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمد رضا نیلی؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل ...
بیشتر
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی این کمبود، نبود تعاریف کاربردی و روشن از زیباییشناسی و آگاهی لازم در این زمینه است.این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی با استفاده از روش گستره پژوهی انجام شده است. مرور ادبیات این حوزه نشان میدهد که زیباییشناسی بصری در یادگیری الکترونیکی به مجموعهای از اصول طراحی اشاره دارد که با هدف ایجاد تعامل مؤثر بین کاربر و سیستم و تسهیل فرآیند یادگیری به کار میرود. یافته های این پژوهش نشان میدهد که انتخاب مناسب رنگها، فونتها، تصاویر و چیدمان عناصر بصری در طراحی محتوا، رابط کاربری و محیطهای یادگیری الکترونیکی به طورخلاقانه، علاوه بر جذابیت ظاهری، میتواند به شکل قابل توجهی بر جنبههای شناختی، عاطفی و انگیزشی یادگیری نیز تأثیرگذار باشد. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای طراحان یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
رقیه افشاری؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت . مولفه های طراحی محیط یادگیری غنی شده با تحلیل محتوای استقرایی و نرم افزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت . مولفه های طراحی محیط یادگیری غنی شده با تحلیل محتوای استقرایی و نرم افزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی متخصصین مرتبط با موضوع در رشته های تکنولوژی آموزشی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، اساتید دارای سوابق پژوهشی و اجرایی در زمینه یادگیری الکترونیکی ،معلمان مدارس استعداد درخشان، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی بودند.نمونه ها در هر دو گروه به صورت هدفمند انتخاب شدند،در بخش کیفی 30 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 31 نفر از متخصصین در دانشگاه ها و مدارس استعداد درخشان بودند. جمع آوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه نیمه ساختار یافته و اسناد و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت.براساس تحلیل محتوای انجام شده ، هشت مولفه اصلی و 24 زیرمولفه برای مولفه های اصلی استخراج گردید. پس از تحلیل محتوا و استخراج نمودن کدها ، مولفه ها و زیر مولفه ها در قالب الگو ارائه شدند. براساس نظر متخصصان ، الگوی ارائه شده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثر بخشی لازم را برای ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان دارد.
حامد عباسی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباطگرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباطگرایی بود که به روش مرور نظاممند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباطگرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباطگرایی بود که به روش مرور نظاممند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای مرور نظاممند شامل مقالات و اسناد معتبر علمی بود که در نهایت از 37 مورد 24 مقاله انتخاب شد. معیارهای ورود مقاله ارتباط کامل عنوان مقاله با موضوع هولوپورت و ارتباطگرایی، جدید بودن مقاله، انجام پژوهش در بازه زمانی بین سالهای 2022-2005، اعتبار نشریه و روش صحیح پژوهش بود. کلمات کلیدی جهت جستجو در پایگاههای علمی شامل واقعیت افزوده هولوپورت، هولوپورت کردن و نظریه ارتباطگرایی بود. پایگاههای جستجو شامل SAGE Journals, ERIC, Elsevier, Web of Science, IEEE, Sciencer, Direct, Scopus, Google Scholar, ISD, Noormags , Civilica, Irandoc, Magiran بود. یافتهها نشان داد که در آموزش مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی، بکارگیری واقعیت افزوده از طریق فناوری هولوپورت امکانپذیر شده و این امر موجب افزایش سطح تعامل، ایجاد آموزش موقعیت محور و حضور مجازی در زمان و مکان واقعی میگردد. در نتیجه با بکارگیری این تکنولوژی، افراد از نظر فیزیکی یکدیگر را در کنار هم حس میکنند و با ایجاد یک شبکه هولوپورتی چند نفره، تعامل چهره به چهره ایجاد مینمایند. با غلبه بر محدودیتهای این فناوری، آموزش مجازی حضوری شکل خواهد گرفت.
سوسن طالبی؛ محمد رضا نیلی؛ هاشم فردانش
چکیده
رویارویی با مسائل پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در جهانِ متأثر از تغییرات علم و فناوری قرن حاضر، نیازمند تجهیز به نوعی از اندیشه و عملِ تحلیلی و خلاق در عرصه آموزش و یادگیری است. تفکر طراحی در آموزش" نوعی مسئلهگشایی یادگیرندهمحور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده و طرح مسائل نوآورانه در آموزش است." هدف از این پژوهش، ...
بیشتر
رویارویی با مسائل پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در جهانِ متأثر از تغییرات علم و فناوری قرن حاضر، نیازمند تجهیز به نوعی از اندیشه و عملِ تحلیلی و خلاق در عرصه آموزش و یادگیری است. تفکر طراحی در آموزش" نوعی مسئلهگشایی یادگیرندهمحور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده و طرح مسائل نوآورانه در آموزش است." هدف از این پژوهش، واکاوی و مفهومپردازی تفکر طراحی و همچنین بررسی ضرورت آن در آموزش است. در پژوهش حاضر با مطالعه اسنادی پژوهشهای موجود، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی برای آنالیز مقالات منتخب از مرور نظاممند استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مفاهیم در گسترهای از اندیشه(فلسفه، استراتژی، رویکرد و ذهنیت، فرایند ذهنی و تفکر حلمسئله) تا عمل(فرآیند اجرا، ابزار تولید دانش و نوآوری، مهارت و فعالیت) قرار دارند؛ همچنین، انسان محوری، تفکر تحلیلی و خلاق، راهحل محوری درحل مسائل مبهم، تفکر خارج از چارچوب، پذیرش ابهام و عدم قطعیت، مشارکتی و فرارشتهای بودن، فرآیندی، ادغام نظر و عمل، نوآوری و یادگیری از شکست از مهمترین ویژگیهای تفکر طراحی شناسایی گردید. با توجه به نتایج پژوهش، بهرهگیری از تفکر طراحی برای حوزه علوم تربیتی و برای افراد یک مجموعه آموزشی اعم از یادگیرندگان، رهبران آموزشی، مدیران، معلمان ضروری به نظر میرسد تا به عنوان یک حوزه منشأ اثر در پرورش نسلی کارآمد مورد توجه قرار گیرد.