مقاله پژوهشی
جعفر احمدی گل؛ جواد حاتمی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبهآزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر بود که در سال 95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبهآزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر بود که در سال 95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونهگیری خوشهای 75 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به سه گروه 25 نفره شامل، گروهای آزمایش «الف و ب» و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، آزمون محقق ساخته بود؛ روایی آزمون طی دو جلسه با معلمان مربوط و اعمال اصلاحات ایشان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با روش آلفای کرونباخ که پایایی 73/0 و روش باز آزمایی که ضریب پایایی 86/0 به دست آمد، انجام شد. در ابتدا پیشآزمون از سه گروه به عمل آمد سپس گروه آزمایش «الف» با چندرسانهای حاوی مفاهیم پیش آموزش و گروه آزمایش «ب» با چندرسانهای بدون مفاهیم مذکور طی چهار جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش را دریافت کردند؛ در پایان آموزش نیز از هر سه گروه پسآزمون به عمل آمد. آزمون تحلیل کوواریانس بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش استفادهشده است و نتایج بهطورکلی حاکی از آن بود که آموزش از طریق چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر، موجب بهبود یادگیری دانشآموزان شده است؛ لذا، نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت آموزش از طریق چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر در افزایش یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان بود.
مقاله پژوهشی
زینب اسمعیلی بجدنی؛ خدیجه علی آبادی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانهایها بر یادگیری و یادداری دانشآموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۶۰ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانهایها بر یادگیری و یادداری دانشآموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۶۰ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده است. قبل از اجرای آموزش بر روی دانشآموزان هر دو گروه پیشآزمون مربوط به محتوای آموزشی اجرا شد. بهمنظور ارائه آموزش، گروه آزمایش طی ۴ جلسه آموزشی از طریق چندرسانهای مبتنی بر عامل آموزشی محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. در پایان، پسآزمون یادگیری و یادداری به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری محقق ساخته و پرسشنامه یادداری موازی با آزمون یادگیری بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها پژوهش از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس) استفادهشده است. بهطورکلی نتایج بهدستآمده حاکی از این بود که عامل آموزشی متحرک در چندرسانهای باعث افزایش یادگیری و یادداری در دانشآموزان شده است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش بیانگر نقش مؤثر چندرسانهای مبتنی بر عامل آموزشی متحرک در افزایش یادگیری و یادداری دانشآموزان بود.
مقاله پژوهشی
حشمت اله نظری؛ سعید شیخی
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقهبندی بلوم در درس زیستشناسی دورهی متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ، دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 94-93، و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش دو کلاس 22 نفری بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقهبندی بلوم در درس زیستشناسی دورهی متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ، دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 94-93، و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش دو کلاس 22 نفری بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده این پژوهش آزمون درس زیستشناسی بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس یکراهه استفاده شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود، که پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و گواه، مداخله آزمایشی (راهبرد نقشه مفهومی) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و دو بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. نتایج تحلیلکواریانس نشان داد که بهکارگیری راهبرد نقشه مفهومی در بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقهبندی بلوم در درس زیستشناسی مؤثر است (001/0>p). بنابراین ازآنجاییکه بهکارگیری راهبرد نقشه مفهومی یادگیری دروس دارای مفاهیم متعدد را بهبود میبخشد، ضروری است که مربیان و دستاندرکاران امر آموزش با چیستی و چگونگی بکارگیری این راهبرد اثربخش آشنا گردند.
مقاله پژوهشی
نسرین ترک؛ ملوک خادمی اشکذری؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی بهبود یادگیری و انگیزش از راه یادگیری تلفیقی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری، با ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی بهبود یادگیری و انگیزش از راه یادگیری تلفیقی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری، با روش غیر تصادفی و در دسترس انتخابشده و جایگزینی در دو گروه آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی انجام شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی برای سنجش میزان انگیزش دانشجویان و نمرات پایانترم دانشجویان برای سنجش میزان یادگیری آنها بود. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون انگیزش تحصیلی گرفته شد، سپس گروه آزمایش یک نیمسال تحصیلی با روش یادگیری تلفیقی و گروه کنترل با روش حضوری آموزش دیدند. پس از یک نیمسال از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادههای مربوط به انگیزش، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و میزان یادگیری از طریق آزمون t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد، یادگیری تلفیقی بر میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی اثربخشی بیشتر دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روش یادگیری تلفیقی میتواند بهعنوان یک روش نو و اثربخش در نظامهای آموزشی جهت ارتقای یادگیری و انگیزش مورداستفاده قرار گیرد
مقاله پژوهشی
علی عسکر لجم اورک مرادی؛ غلام حسین رحیمی دوست؛ سکینه شاهی
چکیده
این پژوهش با هدف ارزشیابی دورههای توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه انجام شد .روش نمونهگیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سالهای93-1390 ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارزشیابی دورههای توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه انجام شد .روش نمونهگیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سالهای93-1390 درکلاسهای ضمن خدمت داشتهاند در اولویت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. یافتههای حاصل از پرسشنامهها و همچنین مصاحبه با مسئولان آموزش عشایر و معلمان نشان میدهد که نقاط قوت و ضعف این دورهها عبارتانداز: نقاط قوت شامل افزایش دانش، افزایش مهارت، افزایش نگرش، آشنایی با اطلاعات و مهارتهای جدید تدریس و همفکری معلمان با یکدیگر، تبادلنظر و استفاده از راهکارها برای اداره بهتر کلاسها، نقاط ضعف شامل کوتاه بودن ساعات دوره و برگزاری آن در کلاسها، کمبود رسانههای آموزشی، اجرای دورهها در زمان نامناسب، عدم تناسب دورهها با نیازهای آموزشی معلمان عشایر، ضعف علمی مدرسان دوره، ضعف محتوایی ارائهشده در دورهها از لحاظ به روز بودن. نتایج نشان داد، فراگیرندگان واکنش مطلوبی نسبت به دورههای آموزشی نشان دادهاند.
مقاله پژوهشی
فاطمه جعفرخانی؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
به دلیل ضرورت توجه به مهارتهای زندگی روزانه در درمان افراد با اختلال طیف اوتیسم پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش با فناوری واقعیت افزوده بر افزایش مهارت خودیاری دانش آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت .پژوهش شامل بر مطالعه آزمایشی تک موردی بود که در آن سه کودک پسر 7 تا 8 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شرکت داشتند. از طرح ...
بیشتر
به دلیل ضرورت توجه به مهارتهای زندگی روزانه در درمان افراد با اختلال طیف اوتیسم پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش با فناوری واقعیت افزوده بر افزایش مهارت خودیاری دانش آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت .پژوهش شامل بر مطالعه آزمایشی تک موردی بود که در آن سه کودک پسر 7 تا 8 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شرکت داشتند. از طرح خطوط پایه برای هر آزمودنی استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل نموداری بکار گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که روش آموزش با فناوری واقعیت افزوده برافزایش مهارت خودیاری آزمودنیها تأثیر دارد و هر سه دانشآموز توانستند مهارت مسواک زدن را بهطور مستقل یاد گرفته و پس از سه هفته این یادگیری پایدار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که واقعیت افزوده بهعنوان ابزاری نوین با ترکیب تصاویر و فیلم تعاملی در محیط واقعی آزمودنی باعث ایجاد و حفظ تمرکز در مقایسه با مدلسازی ویدئویی یا تصویری شده و میتوان از آن در یادگیری بهتر تکالیف زنجیرهای برای دانش آموزان اوتیسم استفاده کرد.