مقاله پژوهشی
داریوش نوروزی؛ مرضیه محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی است. بر این اساس نمرههای آزمون درک مطلبِ خواندن در گروهی از دانشجویان که روش مبتنی بر وظیفه را تجربه کردهاند با نمرههای گروه دیگر که با روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزشدیدهاند، مقایسه شده است. شرکتکنندگان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی است. بر این اساس نمرههای آزمون درک مطلبِ خواندن در گروهی از دانشجویان که روش مبتنی بر وظیفه را تجربه کردهاند با نمرههای گروه دیگر که با روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزشدیدهاند، مقایسه شده است. شرکتکنندگان شامل 26 نفر از دانشجویان مقطع فوقلیسانس در رشتۀ تکنولوژی آموزشی میشود که در دانشکدۀ علوم تربیتیِ دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودهاند. پژوهشگر از بین دانشجویان دختر فوقلیسانس در رشتۀ تکنولوژی آموزشی، دو گروه را بهطور تصادفی بهعنوان گروه آزمایشی (13 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) در نظر گرفته است. گروه آزمایش متن آموزشی را بر اساس طرح درس مبتنی بر وظیفه گذراندند و گروه کنترل محتوا را به روش رایج آموزش دیدند. ابزار اندازهگیری پیشآزمون و پسآزمون محقق ساخته درزمینۀ درک مطلب زبان انگلیسی در سطح آموزش عالی بوده است. پایایی هر یک از آزمونها به ترتیب 63/0 و 72/0 بوده که بزرگتر از ملاک 60/0 است. روش تحلیل دادههای پژوهش بوده که شامل میانگین، انحراف استاندارد، کمترین مقدار و بیشترین مقدار گروه آزمایش و کنترل میشود. آزمون معنیداری تفاوت بین میانگینهای دو گروه با استفاده از t اختلافی نشان دادهشده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که نمرههای زبان در گروه آزمایش که با روش مبتنی بر وظیفه آموزشدیدهاند، در مقایسه با نمرههای زبان در گروه کنترل که به روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزشدیدهاند، بیشتر است؛ بنابراین روش مبتنی بر وظیفه در آموزش زبان انگلیسی، منجر به افزایش درک مطلب یادگیرندگان این زبان میشود.
مقاله پژوهشی
اسماعیل زارعی زوارکی؛ زینب گرزین
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستانهای شهر قائمشهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه بهصورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستانهای شهر قائمشهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه بهصورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد 50 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. پس از طراحی بازی آرشیتکت، ابتدا پیشآزمونهای انگیزش و یادگیری بر هر دو گروه اجرا شد، سپس محتوای معمول تدریس در هر دو گروه انجامشده و گروه آزمایش طی دو جلسه بازی آموزشی را نیز انجام دادند و مصاحبههایی با تعدادی از آنها انجام گرفت. در پایان، پسآزمونهای انگیزش و یادگیری از هر دو گروه به عمل آمد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای انگیزش کلر و آزمون یادگیری محقق ساخته بود. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای کمی به روش آنکوا نشاندهنده تأثیر مثبت بازی بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان و تحلیل تفسیری دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها، نشاندهنده علاقه و رضایت اکثریت دانش آموزان از انجام بازی در محیطهای یادگیریشان بود.
مقاله پژوهشی
حسن فانیدپور؛ یوسف مهدوی نسب؛ هاشم فردانش
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدوین محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دانشگاه تبریز بود. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 180 نفر از کلیه دانشجویان کارشناسی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدوین محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دانشگاه تبریز بود. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 180 نفر از کلیه دانشجویان کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تبریز تشکیل دادند. برای نمونهگیری این پژوهش که حجم آن 40 نفر بود، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی ورلند بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پیشآزمون و پسآزمونی از این پرسشنامه بر روی کلیه آزمودنیهای نمونه اجرا شد. مقیاسهای آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی با استفاده از تحلیل کوواریانس محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از آن بود که بین دو گروه در میزان انگیزش تفاوت معنیداری وجود دارد؛ و این تفاوت به نفع گروه آزمایشی بود یعنی تدوین محتوای درسی با راهبرد قالب داستانی، تأثیری معنیداری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دارد.
مقاله پژوهشی
مریم سادات کیافر؛ سید محسن اصغری نکاح
چکیده
پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیتهای گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی انجامگرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون- ...
بیشتر
پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیتهای گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی انجامگرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش عبارت است از کلیه کودکان پیشدبستانی تحت نظارت سازمان بهزیستی در سال تحصیلی 93- 92. نمونه پژوهش شامل 44 کودک پیشدبستانی بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه یکساعته مداخلات مربوط با مبانی نظری خلاقیت را دریافت نمودند. ابزار پژوهش فرم B تصویری تورنس بود. بهمنظور تحلیل دادهها روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار به کار رفت. نتایج نشان داد که برنامه پرورش خلاقیت میتواند بهطور معناداری باعث ارتقاء خلاقیت و مؤلفههای آن در کودکان گردد. تفاوت برنامه پرورش خلاقیت برحسب جنسیت در نمره کلی خلاقیت معنادار نبود به عبارتی تأثیر افزایشی برنامه روی دختران و پسران در نمره کلی خلاقیت یکسان بود اما در مؤلفههای اصالت و بسط، تفاوت برحسب جنسیت معنادار بود و دختران عملکرد بالاتری نسبت به پسران داشتند؛ بنابراین با توجه به اثربخشی برنامه ضروری به نظر میرسد که چنین برنامههایی بهمنظور ارتقاء رشد شناختی و خلاقیت در سطح کلان در مراکز پیشدبستانی اجرا شود.
مقاله پژوهشی
شهرام واحدی؛ سعید قرهآغاجی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی الگوی مفروض راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطهگری هیجانهای تحصیلی انجام شد. برای آزمون این الگو تعداد 395 نفر از دانشآموزان پسر نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم و هیجانهای پیشرفت را تکمیل نمودند. ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی الگوی مفروض راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطهگری هیجانهای تحصیلی انجام شد. برای آزمون این الگو تعداد 395 نفر از دانشآموزان پسر نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم و هیجانهای پیشرفت را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر بررسی شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان میدهد که ارزش تکلیف با راهبردهای مبتنی بر یادگیری عمیق و سطحی ارتباط معنیداری دارد. رابطهی خودکارآمدی با راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی، معنیدار و مثبت است. ارزش تکلیف و خودکارآمدی رابطهی مثبت و معنیداری با هیجانهای مثبت و رابطهی منفی و معنیداری با هیجانهای منفی دارند. یافتهها حاکی از آن هستند که هیجانهای منفی رابطهی معنیداری با راهبردهای یادگیری عمیق ندارند؛ ولی رابطهی معنیداری بین هیجانهای منفی و یادگیری سطحی مشاهده میشود. درنهایت نتایج پژوهش نشان میدهد که هیجانهای مثبت با گرایش فراگیران به استفاده از راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی مرتبط هستند
مقاله پژوهشی
ایوب درگی؛ حسن رشیدی
چکیده
در سالهای اخیر از روشهای دادهکاوی بهطور گسترده درزمینهی یادگیری الکترونیکی استفادهشده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روشهای دادهکاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشتهاند. در تحقیقات از ویژگیها، عملکرد، سبک یادگیری و سبکشناختی یادگیرندگان استفادهشده است. این مقاله ...
بیشتر
در سالهای اخیر از روشهای دادهکاوی بهطور گسترده درزمینهی یادگیری الکترونیکی استفادهشده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روشهای دادهکاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشتهاند. در تحقیقات از ویژگیها، عملکرد، سبک یادگیری و سبکشناختی یادگیرندگان استفادهشده است. این مقاله به شناسایی سطح دانش یادگیرندگان و مدلسازی آنها بهمنظور شخصیسازی آموزش ارائهشده، میپردازد. بهمنظور ایجاد مدل پیشنهادی از شبکه عصبی تابع پایه شعاعی بهبودیافته استفادهشده و برای ارتقاء این شبکه از یک رویکرد آموزش سه مرحلهای بهرهگیری شده است. این رویکرد در مرحله اول از الگوریتم بهینهسازی گروه ذرات، در مرحله دوم الگوریتم نزدیکترین K همسایه و در فاز سوم الگوریتم تندترین کاهش را به کار گرفته است. در ادامهی مقاله به بررسی مشخصههای یادگیرندگان پرداخته و چهار مشخصه مناسب بهمنظور پیشبینی متغیر کلاس جهت تعیین سطح دانش یادگیرندگان، ایجادشده است. جهت ارزیابی مدل ارائهشده، یک دورهی مجازی آموزش مایکروسافت اکسل مورد آزمایش قرارگرفته است. یادگیرندگان دورهی موردنظر در سه گروه آزمایشی قرار گرفتند. یکی از گروهها از مدل پیشنهادی استفاده کرده و دو گروه دیگر از یادگیرندگان از ارائه دروس متوسط و الگوریتمی موجود از ادبیات تحقیق بهره بردند. نتایج حاصل از آزمایشها، موفقیت و رضایت تحصیلی یادگیرندگان گروه مربوط به مدل پیشنهادی را نشان میدهد.