مقاله پژوهشی
حسین دهقانزاده؛ خدیجه علی آبادی؛ حجت دهقانزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجربه بازی، خودکارآمدی دیجیتالی و چالشهای معلمان مدارس ابتدایی با بهکارگیری یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانهای بوده است. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان تبریز بود که 122 نفر از بین این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجربه بازی، خودکارآمدی دیجیتالی و چالشهای معلمان مدارس ابتدایی با بهکارگیری یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانهای بوده است. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان تبریز بود که 122 نفر از بین این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از این نمونه، از پرسشنامه خودکارآمدی دیجیتالی دانشآموز محور، پرسشنامه محقق ساخته تجربه بازیهای رایانهای معلمان و همچنین از پرسشنامه محقق ساخته چالشهای درونی بهکارگیری یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانهای استفاده شده است. نتایج نشان دادند که بین میزان تجربه بازیهای رایانهای معلمان و بهکارگیری این بازیها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین خودکارآمدی بازیهای رایانهای و بهکارگیری آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین خودکارآمدی بازیهای رایانهای معلمان و چالشهای درونی معلمان در بهکارگیری این بازیها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج، حمایت مدارس در استفاده از بازیهای رایانهای پیشنهاد شده است.
مقاله پژوهشی
عبدالله اخباری؛ محمدعلی رستمی نژاد؛ محمد اکبری
چکیده
رشد مدارس هوشمند همگام با رشد فناوری بوده است، استفاده از فناوری، یادگیری و انگیزه دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. تابلوهای تعاملی نمونهای از فناوریهای نوین است که در مدارس هوشمند مورداستفاده قرار میگیرند. با توجه به فراگیر شدن تابلوی تعاملی در ایران و نصب آن در مدارس، بررسی برداشت کاربر از این فناوری حائز ...
بیشتر
رشد مدارس هوشمند همگام با رشد فناوری بوده است، استفاده از فناوری، یادگیری و انگیزه دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. تابلوهای تعاملی نمونهای از فناوریهای نوین است که در مدارس هوشمند مورداستفاده قرار میگیرند. با توجه به فراگیر شدن تابلوی تعاملی در ایران و نصب آن در مدارس، بررسی برداشت کاربر از این فناوری حائز اهمیت است. پژوهش پیش رو درصدد تهیه پرسشنامهای برای بررسی برداشت دانشآموزان نسبت به تابلوی تعاملی است. برای این منظور، نمونه 305 نفری از دانشآموزان پایه هفتم و هشتم متوسطه اول استان خراسان جنوبی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ابزار ساختهشده، 4 عامل را شناسایی کرد که برداشت دانشآموز از یادگیری، برداشت دانشآموز از انگیزش، برداشت دانشآموز از کارایی و برداشت دانشآموز از چالشها و محدودیتها را شامل میشود. این عوامل درمجموع 55 درصد از واریانس سازه برداشت دانشآموز از تابلوی تعاملی را تبیین میکنند. پایایی ابزار 0/90 =α به دست آمد و مدل رگرسیون 4 عاملی 22/3 درصد از تغییرات معدل دانشآموزان را تبیین میکند.
مقاله پژوهشی
سید رسول عمادی؛ الهه نیکروش؛ میر دوست خاشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر بهرهگیری از سیستم چندرسانهای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری درس قرآن دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان میاندرود انجام پذیرفت. این پژوهش با توجه به ماهیت آن بهصورت نیمه آزمایشی در یک محدوده معین زمانی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شده است. با توجه به نیمه آزمایشی بودن تحقیق، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر بهرهگیری از سیستم چندرسانهای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری درس قرآن دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان میاندرود انجام پذیرفت. این پژوهش با توجه به ماهیت آن بهصورت نیمه آزمایشی در یک محدوده معین زمانی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شده است. با توجه به نیمه آزمایشی بودن تحقیق، 30 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی، بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند. دانشآموزان مذکور بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره جای گرفتند. قبل از شروع تدریس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. سپس یک گروه به شیوه سنتی و گروه دیگر به شیوه چندرسانهای پادکست در درس قرآن آموزش دیدند. بعد از اتمام دوره پسآزمون صورت گرفت. در هر دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس انگیزش هارتر و آزمون محقق ساخته استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد، بهرهگیری از سیستم چندرسانهای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت در درس قرآن دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی تأثیر معنیدار ندارد؛ اما بهطور معناداری در میزان یادگیری دانشآموزان مؤثر بوده است.
مقاله پژوهشی
عبدالله بهرامی؛ حسن رستگارپور
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی و تبیین نظریهها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرحشده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و بهمنظور درک عمیقتری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریهها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی و تبیین نظریهها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرحشده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و بهمنظور درک عمیقتری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریهها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد آموزشی تکلیف محور موردبررسی و تحلیل دقیق قرار گرفت. همچنین، اصول اولیه آموزش - اصول تجویزی که بر پایه تجربه یا تحقیق برای تسهیل اثربخشی آموزش شناسایی شدهاند- مشخص گردید. افزون بر این، تلاش شد تا به دو سؤال محوری "چه چیزی تدریس شود؟" و "چگونه تدریس شود؟" که طراحی آموزشی نیازمند پاسخگویی بدانها هست، پاسخ داده شود. جامعه آماری این پژوهش را مقالهها و کتابهای نوشتهشده توسط مریل تا سال 2012 تشکیل میدهد که تعداد آنها 49 منبع است. محتوای این منابع به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و مورد تحلیل قرارگرفتهاند. یافتهها حاکی از آن است که یادگیرندگانی که در دورههای تکلیف محوری که از اصول اولیه بهره میبرند، شرکت کردهاند رضایت و علاقه بیشتری را در مورد دوره نشان دادهاند و درواقع عملکرد بهتری نسبت به دورههای سنتی داشتهاند. در پایان اعتقاد بر این است که اثربخشی، کارایی، و گیرایی یک محصول یا دوره آموزشی خاص، تابع میزان بهکارگیری این نظریهها، راهبردها، و اصول طراحی آموزشی میباشد.
مقاله پژوهشی
فاطمه افتخارنژاد؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ محمدحسن امیرتیموری؛ نرجس خاتون اویسی
چکیده
پژوهش حاضر در پی آن است تا تأثیر دوره آموزشی سواد بصری بر میزان توانایی تجزیهوتحلیل تصویر توسط دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی را مورد بررسی قرار دهد. 15 نفر از دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان گروه آزمایش انتخابشده، پیشآزمون از آنها گرفته، پسازآن یک دورۀ آموزشی برای آنها برگزار و سپس پسآزمون ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی آن است تا تأثیر دوره آموزشی سواد بصری بر میزان توانایی تجزیهوتحلیل تصویر توسط دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی را مورد بررسی قرار دهد. 15 نفر از دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان گروه آزمایش انتخابشده، پیشآزمون از آنها گرفته، پسازآن یک دورۀ آموزشی برای آنها برگزار و سپس پسآزمون گرفته شد. اطلاعات موردنیاز در این پژوهش با بهرهگیری از پرسشنامه محقق ساخته به همراه تصاویری برای سنجش دانشجویان گردآوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از نظر متخصص تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0/80 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که دوره آموزشی سواد بصری بر میزان توانایی تجزیهوتحلیل تصویر توسط دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی میافزاید.
مقاله پژوهشی
حسین زنگنه؛ مریم پورجمشیدی؛ الهه ولایتی؛ ابراهیم ابوالقاسمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی کاربردی از ویژگیهای محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه با ویژگیهای محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی کاربردی از ویژگیهای محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه با ویژگیهای محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، بارشناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب چیست؟ سپس با استفاده از مبانی نظری بارشناختی، مقولههای اصلی و فرعی سؤالات بالا از طریق تحلیل محتوا کیفی مشخص شد و در نهایت بر اساس یافتههای حاصل از این مرحله از طریق بحث با متخصصان راهکارهای علمیاتی برای مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی در قالب یک چارچوب ارائه گردید. در این پژوهش، جامعهی آماری کلیه مقالههایی بودند که از طریق موتور جستجوی گوگل و بانکهای اطلاعاتی ابسکو، وایلی و ساینس دیرکت قابل دانلود بود. تعداد کل مقالههای یافته شده در سال 2015 در پایگاه دادههای مذکور 77 مقاله بود که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، نهایتاً 11 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. نهایتاً تحلیل مقالات منجر به تعیین ویژگیهای محتوای یادگیری الکترونیکی از منظر سه طبقه بارشناختی درونی، بارشناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب گردید. چارچوب حاضر از بارشناختی در تحلیل محتوای الکترونیکی میتواند به طراحان آموزشی در طراحی بهتر محیطهای یادگیری الکترونیکی کمک بکند.