مقاله پژوهشی
بازی‌های رایانه‌ای آموزشی و عوامل مرتبط با به‌کارگیری آن‌ها

حسین دهقانزاده؛ خدیجه علی آبادی؛ حجت دهقانزاده

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3920

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجربه بازی، خودکارآمدی دیجیتالی و چالش‌های معلمان مدارس ابتدایی با به‌کارگیری یادگیری مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای بوده است. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان تبریز بود که 122 نفر از بین این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اعتبار یابی اولیه پرسشنامه برداشت دانش‌آموزان از تابلوی تعاملی

عبدالله اخباری؛ محمدعلی رستمی نژاد؛ محمد اکبری

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3921

چکیده
  رشد مدارس هوشمند همگام با رشد فناوری بوده است، استفاده از فناوری، یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان را تحت‌ تأثیر قرار می­دهد. تابلوهای تعاملی نمونه­ای از فناوری­های نوین است که در مدارس هوشمند مورداستفاده قرار می­گیرند. با توجه به فراگیر شدن تابلوی­ ­تعاملی در ایران و نصب آن در مدارس، بررسی برداشت کاربر از این فناوری حائز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر بهره‌گیری از سیستم چندرسانه‌ای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری

سید رسول عمادی؛ الهه نیک‌روش؛ میر دوست خاشی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، صفحه 41-59

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3922

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر بهره‌گیری از سیستم چندرسانه‌ای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری درس قرآن دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان میاندرود انجام پذیرفت. این پژوهش با توجه به ماهیت آن به‌صورت نیمه آزمایشی در یک محدوده معین زمانی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شده است. با توجه به نیمه آزمایشی بودن تحقیق، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل

عبدالله بهرامی؛ حسن رستگارپور

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، صفحه 61-87

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3923

چکیده
  این پژوهش به‌منظور بررسی و تبیین نظریه‌ها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرح‌شده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و به‌منظور درک عمیق‌تری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریه‌ها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر دوره آموزشی سواد بصری در تجزیه‌وتحلیل تصاویر آموزشی

فاطمه افتخارنژاد؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ محمدحسن امیرتیموری؛ نرجس خاتون اویسی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، صفحه 89-103

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3924

چکیده
  پژوهش حاضر در پی آن است تا تأثیر دوره آموزشی سواد بصری بر میزان توانایی تجزیه‌وتحلیل تصویر توسط دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی را مورد بررسی قرار دهد. 15 نفر از دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان گروه آزمایش انتخاب‌شده، پیش‌آزمون از آن‌ها گرفته، پس‌ازآن یک دورۀ آموزشی برای آن‌ها برگزار و سپس پس‌آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی

حسین زنگنه؛ مریم پورجمشیدی؛ الهه ولایتی؛ ابراهیم ابوالقاسمی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3925

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارائه­ چارچوبی کاربردی از ویژگی­های محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه­ با ویژگی­های محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگی­های محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، ...  بیشتر