مروری ارزیابانه بر کاربرد هوش ‌مصنوعی در آموزش عمومی

مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی؛ انسیه اثنی عشری؛ مجید کوثری؛ سولماز خادمی؛ صدیقه شادی؛ حدیث نورانی زاده

دوره 6، شماره 22 ، دی 1402، ، صفحه 84-119

https://doi.org/10.22054/jti.2024.75540.1394

چکیده
  چکیده: هدف از انجام این پژوهش، بررسی کاربردهای هوش‌‌مصنوعی در آموزش عمومی با رویکرد مرور ارزیابانه بود.روش و ابزار: این پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی بوده که با روش مرور ارزیابانه بر مبنای چارچوب روش‌شناختی پنج مرحله‌ای امالی و آرکسی انجام شده است. تیم سنتزپژوهی متشکل از سه نفر متخصص برنامه‌ریزی درسی، یک نفر مسلط به روش پژوهش سنتزپژوهی ...  بیشتر

تاثیر روش انیمیشن داستانی بر انگیزش تحصیلی و یادگیری درس فارسی دانش آموزان مقطع ابتدایی

هانیه خادمیان وامرزانی؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی؛ سید سعید ترابی

دوره 6، شماره 22 ، دی 1402، ، صفحه 140-160

https://doi.org/10.22054/jti.2024.75774.1399

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تاثیر روش انیمیشن داستانی بر انگیزش تحصیلی و یادگیری درس فارسی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهرستان دامغان بود که از بین آها تعداد 30 نفر با توجه به ملاکهای ورود و خروج از ...  بیشتر

تاثیر محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی

امیر سبزی پور؛ گلاویژ قادریان؛ کبری احمدی پارسا

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، ، صفحه 86-105

https://doi.org/10.22054/jti.2024.73944.1379

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات طرح شبه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ی چهارم ابتدایی شهر پاوه ...  بیشتر

تأثیر بازی مبتنی بر تلفن همراه بر میزان یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان در درس کار و فناوری

حسین امانی؛ علیرضا مطلبی نژاد؛ هاشم فردانش

دوره 6، شماره 20 ، تیر 1402، ، صفحه 82-103

https://doi.org/10.22054/jti.2024.3435.1073

چکیده
  یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه را می‌توان به‌عنوان یک بازی برای اهداف یادگیری با بهره‌گیری از فناوری‌های تلفن همراه برای پلت فرم بازی تعریف کرد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه بر میزان یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان در درس کار و فناوری انجام شد. روش تحقیق در چهارچوب مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری شامل ...  بیشتر

ترند تکنولوژی های نوین در یادگیری و تدریس، با تاکید بر چالش ها و سیاست های مورد نیاز در عصر پساکرونا

علی خورسندی طاسکوه؛ زهرا جامه بزرگ؛ امیر عسگری

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402، ، صفحه 106-128

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72262.1364

چکیده
  مقدمه: فناوری های نوین آموزش و یادگیری قابلیت های متفاوتی برای افزایش کیفیت یادگیری فراهم آورده اند. این دسته از فناوری ها صورتبندی های جدیدی از فهم چیستی، چگونگی، مکان و زمان یادگیری ایجاد کرده و با اتکا بر ماهیت سه گانه سخت افزاری، نرم افزاری و حل مساله، فرآیند یادگیری را معنادارتر و متحول کرده اند. روش: روش این پژوهش مرور نظام مند ...  بیشتر

تاثیربازی دیجیتال آموزشی بر انگیزش ویادگیری درس ریاضی

فاطمه جعفرخانی؛ مهدی واحدی؛ شبنم یزدان خواه

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، ، صفحه 27-38

https://doi.org/10.22054/jti.2023.43744.1271

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربازی های آموزشی رایانه ای بریادگیری و انگیزش درس ریاضی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مقایسه رسانه ای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مشهد درسال تحصیلی 97- 96 بود. نمونه آماری شامل 64 نفر از دانش آموزان پسربود که به صورت در دسترس با روش جایگزینی تصادفی در ...  بیشتر

تاثیر بازی وارسازی (دیجیتال)، چندرسانه ای آموزشی و بازی آموزشی رو در رو بر یادگیری زبان انگلیسی پایه هفتم

نسرین محمدحسنی؛ رحیم آقازاده

دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1396، ، صفحه 79-98

https://doi.org/10.22054/jti.2020.48100.1290

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر سه روش چندرسانه‏ای آموزشی، بازی وارسازی آموزشی و بازی آموزشی (رودررو) بر یادگیری لغات زبان انگلیسی بود. روش این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون بوده است. در این پژوهش برای آموزش چندرسانه‏ای از نرم‏افزار پیش‏ساخته Drops، برای بازی‏وارسازی از بازی ساخته‏شده با استفاده از نرم‏افزار ...  بیشتر

رابطه مهارت های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی استان اردبیل

علی جعفری؛ سعید فرامرزیانی؛ محمود ملک پور

دوره 2، شماره 7 ، تیر 1395، ، صفحه 131-151

https://doi.org/10.22054/jti.2019.26821.1225

چکیده
  چکیده هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارت‌های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل بوده است. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل  تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 بود. که تعداد ...  بیشتر

تأثیر عامل آموزشی متحرک بر یادگیری و یادداری دانش آموزان

زینب اسمعیلی بجدنی؛ خدیجه علی آبادی

دوره 2، شماره 6 ، خرداد 1395، ، صفحه 19-37

https://doi.org/10.22054/jti.2018.9749.1133

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانه‌ای‌ها بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس ۶۰ نفر از دانش‌آموزان انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ...  بیشتر

تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری دانش آموزان

حشمت اله نظری؛ سعید شیخی

دوره 2، شماره 6 ، خرداد 1395، ، صفحه 39-58

https://doi.org/10.22054/jti.2018.7546.1117

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقه‌بندی بلوم در درس زیست‌شناسی دوره‌ی متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ، دانش‌آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 94-93، و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش دو کلاس 22 نفری بودند که بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای ...  بیشتر

تأثیر یادگیری تلفیقی بر میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان

نسرین ترک؛ ملوک خادمی اشکذری؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 2، شماره 6 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-76

https://doi.org/10.22054/jti.2018.13549.1164

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی بهبود یادگیری و انگیزش از راه یادگیری تلفیقی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری، با ...  بیشتر

اعتبار یابی اولیه پرسشنامه برداشت دانش‌آموزان از تابلوی تعاملی

عبدالله اخباری؛ محمدعلی رستمی نژاد؛ محمد اکبری

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3921

چکیده
  رشد مدارس هوشمند همگام با رشد فناوری بوده است، استفاده از فناوری، یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان را تحت‌ تأثیر قرار می­دهد. تابلوهای تعاملی نمونه­ای از فناوری­های نوین است که در مدارس هوشمند مورداستفاده قرار می­گیرند. با توجه به فراگیر شدن تابلوی­ ­تعاملی در ایران و نصب آن در مدارس، بررسی برداشت کاربر از این فناوری حائز ...  بیشتر

تأثیر بهره‌گیری از سیستم چندرسانه‌ای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری

سید رسول عمادی؛ الهه نیک‌روش؛ میر دوست خاشی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 41-59

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3922

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر بهره‌گیری از سیستم چندرسانه‌ای پادکست آموزشی بر انگیزش پیشرفت و یادگیری درس قرآن دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان میاندرود انجام پذیرفت. این پژوهش با توجه به ماهیت آن به‌صورت نیمه آزمایشی در یک محدوده معین زمانی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شده است. با توجه به نیمه آزمایشی بودن تحقیق، ...  بیشتر

تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی

داریوش نوروزی؛ مرضیه محمدی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22054/jti.2014.222

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی است. بر این اساس نمره­های آزمون درک مطلبِ خواندن در گروهی از دانشجویان که روش مبتنی بر وظیفه را تجربه کرده­اند با نمره­های گروه دیگر که با روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزش‌دیده‌اند، مقایسه شده است. شرکت‌کنندگان ...  بیشتر

تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان

اسماعیل زارعی زوارکی؛ زینب گرزین

دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 21-37

https://doi.org/10.22054/jti.2014.223

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستان‌های شهر قائم‌شهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه به‌صورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد ...  بیشتر