دوره 6 (1402)
دوره 5 (1401)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
محل چاپ ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار زمستان 1393
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه داوری و چاپ بله
نوع مجله علمی با رتبه ب 
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 7
تعداد شماره‌ها 23
تعداد مقالات 144
تعداد نویسندگان 344
تعداد مشاهده مقاله 171,955
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 170,237
نسبت مشاهده بر مقاله 1194.13
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1182.2
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 533
تعداد مقالات رد شده 226
درصد عدم پذیرش 42
تعداد مقالات پذیرفته شده 125
درصد پذیرش 23
زمان پذیرش (روز) 516
تعداد پایگاه های نمایه شده 6
تعداد داوران 121

نشریه فناوری های آموزشی در یادگیری به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، یک نشریه دسترسی-آزاد است از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث فناوری مورد استفاده در امور آموزشی و یادگیری پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فناوری آموزشی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند است. این نشریه برای بررسی، پردازش و انتشار مقالات علمی از نویسندگان، نهادها و سازمان های پژوهشی مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت می‌گردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. .

نشریه فناوری های آموزشی در یادگیری که تا شماره 14 با عنوان فناوری آموزش و یادگیری منتشر شده است، در دوره جدید فعالیت علمی خود با بهره گیری از تیم تخصصی ملی و بین المللی و با همکاری و مشارکت انجمن فناوری آموزشی ایران به فعالیت خود ادامه داده و در ارزیابی سال 1401 توسط کمیسیون نشریات علمی کشور موفق به اخذ درجه علمی با رتبه ب شده است. از پژوهشگران، دانشجویان و اساتید دعوت می گردد با ارسال مقالات علمی و پژوهشی خود نشریه را در این دوره از فعالیت یاری نمائید.

مقاله پژوهشی
در جستجوی تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوری‌های نوین

الله محمد بهزاد؛ عباس عباس پور؛ سعید غیاثی ندوشن؛ علی خورسندی؛ صمد برزویان

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 9-36

https://doi.org/10.22054/jti.2024.78395.1445

چکیده
  هدف این پژوهش تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوری‌های نوین بود. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار‌یافته بوده و تا رسیدن به اشباع نظری با 16 تن از اعضای کمیته‌های تضمین کیفیت دانشگاه‌های دولتی شهر کابل مصاحبه عمیق انجام شد. روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر بازی‌وارسازی دیجیتال بر بار شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای سبک شناختی وابسته به زمینه: رویکرد ردیاب چشمی

سمانه قدیری؛ محمد علی رستمی نژاد؛ نسرین محمدحسنی؛ محسن آیتی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 37-64

https://doi.org/10.22054/jti.2024.77575.1431

چکیده
  چکیدهمطالعه حاضر جهت سنجش تأثیر بازی‌وارسازی دیجیتال بر کاهش بار شناختی بیرونی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای سبک شناختی وابسته به زمینه انجام گرفت. روش پژوهش شبه‌آزمایشی، تک‌آزمودنی با طرح A-B-A بود. جامعه کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1401-1400، نمونه یک نفر و روش نمونه‌گیری غیراحتمالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی محیط یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی با تاکید بر حوزه‌های آموزش و یادگیری

پروین سالاری چینه؛ مژگان قانع ملاطی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 65-107

https://doi.org/10.22054/jti.2024.79502.1462

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف طراحی محیط‌های یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی، با تاکید بر حوزه‌های آموزش و یادگیری، با استفاده از مدل طراحی آموزشی و محیط‌های یادگیری زارعی زوارکی(۱۳۹۱)، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل علّی اشتیاق تحصیلی بر اساس ارزشیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس برخط با نقش واسطه ای خودکارآمدی یادگیری برخط

حسین حافظی؛ فاطمه بازوند؛ فاطمه امیری؛ نوش آفرین صفری

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 109-138

https://doi.org/10.22054/jti.2024.72594.1374

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی اشتیاق تحصیلی بر اساس ارزشیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس برخط با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی یادگیری برخط صورت گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، بینادی و به لحاظ نوع داده های گردآوری شده، کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی است. شرکت‌کنندگان شامل 375 نفر از دانشجویان دوره‌های برخط دانشگاه‌ پیام نور استان لرستان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر فناوری بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی؛ ویدا بیرنوندی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 139-154

https://doi.org/10.22054/jti.2024.77373.1425

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 402-1401 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری

مژگان مهردادیان؛ فرخ رو جلیلی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 155-184

https://doi.org/10.22054/jti.2024.78900.1450

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه‌ی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر ...  بیشتر

بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه
دوره 1، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 89-106

https://doi.org/10.22054/jti.2015.1818

چکیده
  اهمال‌کاری تحصیلی یکی از موانع موفقیت تحصیلی و اهداف آموزشی است. با توجه به اینکه رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است، از طرف دیگر خطرات جدیدی را به ارمغان آورده است؛ که یکی از این مخاطرات می‌تواند ایجاد اهمال‌کاری تحصیلی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در ...  بیشتر

تحلیل کاربست فناوری آموزشی در بهبود و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای
دوره 3، شماره 10 ، فروردین 1396، ، صفحه 49-70

https://doi.org/10.22054/jti.2020.2183.1050

چکیده
  نظام آموزش فنی و حرفه ای نیازمند بهره مندی از رویکرد های نوین فنآوری آموزشی در ابعاد مختلف مفهومی آن به صورت منطقی و هوشمندانه است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی موفقیت و اثر بخشی فرایند یاددهی ویادگیری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق ، روش نیمه تجربی و مشاهده بوده و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به ...  بیشتر

تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان
دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 21-37

https://doi.org/10.22054/jti.2014.223

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستان‌های شهر قائم‌شهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه به‌صورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد ...  بیشتر

مدل‌سازی دانش کاربر به ‌منظور یادگیری تطبیقی در محیط یادگیری الکترونیکی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 111-136

https://doi.org/10.22054/jti.2014.227

چکیده
  در سال‌های اخیر از روش‌های داده‌کاوی به‌طور گسترده درزمینه‌ی یادگیری الکترونیکی استفاده‌شده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روش‌های داده‌کاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشته‌اند. در تحقیقات از ویژگی‌ها، عملکرد، سبک یادگیری و سبک‌شناختی یادگیرندگان استفاده‌شده است. این مقاله ...  بیشتر

اثربخشی برنامه پرورش خلاقیت به شیوه فعالیت‌های گروهی بازی محور بر مؤلفه‌های خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 61-83

https://doi.org/10.22054/jti.2014.225

چکیده
  پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیت‌های گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی انجام‌گرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی

محمد تقی زائری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.78187.1438

چکیده
  این تحقیق با هدف تعیین «تأثیر الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی» انجام شد. برای سنجش میزان اثربخشی این الگو از طرح شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان با آسیب بینایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل توسعه دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه‌های دولتی افغانستان

نویدالله دانشیار؛ مرتضی طاهری؛ حمید رحیمیان؛ صمد برزویان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.79735.1469

چکیده
  دانشگاه‌های کارآفرین به‌عنوان تولیدکننده دانش و نهاد منتشرکننده آن نقش مهمی در رشد تکنولوژی و اقتصاد کشور دارند. هدف این‌ تحقیق، ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه‌های دولتی افغانستان است. این‌ تحقیق کاربردی‌ بر مبنای راهبرد نظریه زمینه‌ای سیستماتیک (SY-GTM) و با مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی افغانستان انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش برنامه مدرسه تلویزیونی بر عملکرد تحصیلی کیفی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی با میانجی-گری درگیری تحصیلی

محسن حاجی‌تبار فیروزجائی؛ میمنت عابدینی عابدی؛ مسعود خطیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76780.1412

چکیده
  هدف پژوهش حاضر‌، بررسی نقش برنامه‌ی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی کیفی دانش‌آموزان با میانجی‌گری درگیری تحصیلی، در ایام کرونا می‎باشد. روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش-آموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 می‌باشند که با استفاده از شیوه نمونه‏گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنگری برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با رویکرد شایسته محوری

محمد رضا نیلی احمدآبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.79909.1467

چکیده
  هدف از این پژوهش مطالعه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بوده که بصورت موردی در برنامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی پیاده گردیده است. رویکرد غالب در پژوهش، کیفی است. در مرحله اول با روش تحلیلی توصیفی، منابع مرتبط با برنامه درسی شایسته محور، بررسی گردید و در مرحله دوم با چند نفر از اعضای هیات علمی فناوری آموزشی که دوره کارشناسی ارشد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر طراحی آموزشی اجتماع کاوشگر در بستر شاد بر مهارت‌های استدلال محور دانش‌آموزان مقطع ابتدایی

احسان علی نیا بنگر؛ فاطمه جعفرخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.75894.1401

چکیده
  بررسی‌های اخیر تصویر نگران‌کننده‌ای از آموزش الکترونیکی در بستر شبکه شاد برای درس علوم تجربی در مقطع ابتدایی ارائه می‌دهند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر طراحی اجتماع کاوشگر بر مهارت‌های استدلال ورزی برای درس علوم تجربی در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزی انجام شده است. طرح تحقیق، شبه آزمایشی با نمونه‌گیری در دسترس شامل 26 دانش‌آموز پسر ...  بیشتر

ابر واژگان