دوره 7 (1403)
دوره 6 (1402)
دوره 5 (1401)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
محل چاپ ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار زمستان 1393
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه داوری و چاپ بله
نوع مجله علمی با رتبه ب 
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 8
تعداد شماره‌ها 28
تعداد مقالات 194
تعداد نویسندگان 469
تعداد مشاهده مقاله 262,518
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 220,376
نسبت مشاهده بر مقاله 1353.19
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1135.96
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 656
تعداد مقالات رد شده 300
درصد عدم پذیرش 46
تعداد مقالات پذیرفته شده 195
درصد پذیرش 30
زمان پذیرش (روز) 403
تعداد پایگاه های نمایه شده 6
تعداد داوران 127

نشریه فناوری های آموزشی در یادگیری به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، یک نشریه دسترسی-آزاد است از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث فناوری مورد استفاده در امور آموزشی و یادگیری پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فناوری آموزشی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند است. این نشریه برای بررسی، پردازش و انتشار مقالات علمی از نویسندگان، نهادها و سازمان های پژوهشی مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت می‌گردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. .

نشریه فناوری های آموزشی در یادگیری که تا شماره 14 با عنوان فناوری آموزش و یادگیری منتشر شده است، در دوره جدید فعالیت علمی خود با بهره گیری از تیم تخصصی ملی و بین المللی و با همکاری و مشارکت انجمن فناوری آموزشی ایران به فعالیت خود ادامه داده و در ارزیابی سال 1401 توسط کمیسیون نشریات علمی کشور موفق به اخذ درجه علمی با رتبه ب شده است. از پژوهشگران، دانشجویان و اساتید دعوت می گردد با ارسال مقالات علمی و پژوهشی خود نشریه را در این دوره از فعالیت یاری نمائید.

مقاله پژوهشی
تدوین مدل معادلات ساختاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی

علیرضا بادله؛ سید رسول عمادی؛ مجید بهبودی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81427.1499

چکیده
  این مطالعه با هدف ایجاد یک مدل معادلات ساختاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی انجام شده است. روش از نوع همبستگی توصیفی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دبیران تربیت‌بدنی در سال تحصیلی 1403-1402 است که 900 نفر بودند، می باشد. با توجه به اندازه‌ی جامعه و همگن‌بودن آن در جنسیت، به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر گفتمان تصویری بر پیشرفت تحصیلی زبان آموزان

بهروز احمد زاده؛ بهمن گرجیان

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80258.1473

چکیده
  مطالعه حاضر به بررسی تاثیر تحلیل گفتمان آثار ادبی همراه با نمایش در یادگیری الگوهای اجتماعی-شناختی و فرا شناختی موجود در آثار ادبی بر پیشرفت تحصیلی زبان آموزان در کلاس‌های ادبیات زبان انگلیسی پرداخته است. سوال پژوهش در مورد تاثیر این الگوها در تحلیل گفتمان نمایش‌های هاملت ماشین اثر هاینر مولر و خنده در لحظه اثر نیول کووارد است که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه بر مهارت حل مسئله و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

مهدی ابراهیمی؛ رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.77441.1427

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه بر مهارت حل مسئله و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انتخاب شد. جامعه آماری پ‍ژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جایگاه تربیت فناورانه در دوره اول متوسطه و ارائه چارچوب مفهومی مناسب

هانیه ملکی؛ محسن کیالاشکی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81062.1488

چکیده
  مساله بررسی شده در این پژوهش چگونگی ترکیب دو رویکرد کل نگر و جزءنگر ابزار محور در فناوری آموزشی و تربیت فناورانه در دوره اول متوسطه است. تدوین چارچوب مفهومی در این خصوص هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. چارچوب مفهومی مجموعه ای از گزاره های نظام مند است که به برنامه ریزی درسی و طراحی برنامه جهت می دهد. رویکرد پژوهشی از نوع کیفی است و برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی ارزشیابی برای یادگیری در آموزش مجازی

محمد رضا نیلی احمدآبادی؛ صابر عظیمی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.76318.1407

چکیده
  با تغییر زیست بوم آموزش ها از حضوری به مجازی و آموزش های ترکیبی لازم است؛ نوع ارزشیابی متناسب با این شرایط مورد بازاندیشی قرار گیرد. یکی از مولفه های مهم در آموزش های دانشگاهی توجه به یادگیری های سطح بالا است که نیازمند گذر از آموزش های حافظه محور است و این نگاه نیازمند بازبینی در نوع ارزشیابی خصوصا برای آموزش های مجازی می باشد. هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و رتبه بندی آسیب‌های ناشی از عدم حضور فیزیکی معلم درآموزش مجازی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران

آمنه یوسفیان؛ طلعت دیبا واجاری؛ حمید رضا محبتی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.76416.1408

چکیده
  مطالعه پیش رو با هدف شناسایی ورتبه بندی آسیب‌های ناشی از عدم حضور فیزیکی معلم درآموزش مجازی فراگیران ابتدایی شهرتهران طرح ریزی گردیده است.دراین پژوهش از لحاظ روی نمود پژوهشی، پژوهش آمیخته ازنوع اکتشافی است.پس بااین وجودروی نمود تحقیق، ترکیبی از رویکردهای کیفی و کمّی(آمیخته) است که در آن از روشهای کیفی مقتضی از جمله داده بنیاد جهت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی آموزشی مبتنی بر بازی وارسازی و تاثیر آن بر اضطراب یادگیری

فاطمه جعفرخانی؛ زهرا جامه بزرگ؛ دریا مغیثی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79421.1457

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی آموزشی مبتنی بر بازی وارسازی و تعیین تاثیر آن بر اضطراب یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش آمیخته استفاده شد که در مرحله اول، با جستجو در پایگاه های معتبر و غربالگری نتایج با توجه به کلید واژه ها در بازه زمانی 2000 الی 2024، راهبرد های مناسب با تحلیل محتوای قیاسی برای کاهش ...  بیشتر

بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه
دوره 1، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 89-106

https://doi.org/10.22054/jti.2015.1818

چکیده
  اهمال‌کاری تحصیلی یکی از موانع موفقیت تحصیلی و اهداف آموزشی است. با توجه به اینکه رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است، از طرف دیگر خطرات جدیدی را به ارمغان آورده است؛ که یکی از این مخاطرات می‌تواند ایجاد اهمال‌کاری تحصیلی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در ...  بیشتر

تحلیل کاربست فناوری آموزشی در بهبود و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای
دوره 3، شماره 10 ، فروردین 1396، ، صفحه 49-70

https://doi.org/10.22054/jti.2020.2183.1050

چکیده
  نظام آموزش فنی و حرفه ای نیازمند بهره مندی از رویکرد های نوین فنآوری آموزشی در ابعاد مختلف مفهومی آن به صورت منطقی و هوشمندانه است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی موفقیت و اثر بخشی فرایند یاددهی ویادگیری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق ، روش نیمه تجربی و مشاهده بوده و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به ...  بیشتر

تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان
دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 21-37

https://doi.org/10.22054/jti.2014.223

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستان‌های شهر قائم‌شهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه به‌صورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد ...  بیشتر

مدل‌سازی دانش کاربر به ‌منظور یادگیری تطبیقی در محیط یادگیری الکترونیکی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 111-136

https://doi.org/10.22054/jti.2014.227

چکیده
  در سال‌های اخیر از روش‌های داده‌کاوی به‌طور گسترده درزمینه‌ی یادگیری الکترونیکی استفاده‌شده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روش‌های داده‌کاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشته‌اند. در تحقیقات از ویژگی‌ها، عملکرد، سبک یادگیری و سبک‌شناختی یادگیرندگان استفاده‌شده است. این مقاله ...  بیشتر

اثربخشی برنامه پرورش خلاقیت به شیوه فعالیت‌های گروهی بازی محور بر مؤلفه‌های خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 61-83

https://doi.org/10.22054/jti.2014.225

چکیده
  پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیت‌های گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی انجام‌گرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی

محمد تقی زائری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.78187.1438

چکیده
  این تحقیق با هدف تعیین «تأثیر الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی» انجام شد. برای سنجش میزان اثربخشی این الگو از طرح شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان با آسیب بینایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنگری برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با رویکرد شایسته محوری

محمد رضا نیلی احمدآبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.79909.1467

چکیده
  هدف از این پژوهش مطالعه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بوده که بصورت موردی در برنامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی پیاده گردیده است. رویکرد غالب در پژوهش، کیفی است. در مرحله اول با روش تحلیلی توصیفی، منابع مرتبط با برنامه درسی شایسته محور، بررسی گردید و در مرحله دوم با چند نفر از اعضای هیات علمی فناوری آموزشی که دوره کارشناسی ارشد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال بر یادگیری مهارت کار تیمی

پدرام صفاری؛ زهرا جامه بزرگ؛ فاطمه جعفرخانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76985.1414

چکیده
  مهارت کار تیمی زیر مجموعه ی ارتباطات بین فردی در مهارتهای زندگی اعلامی سازمان بهداشت جهانی می باشد. کشورهای در حال توسعه بویژه ایران همواره با چالش کار تیمی مواجه هستند که این چالش جلوی پیشرفت با سرعت هرچه بیشتر ما را می گیرند. امروزه بازی های دیجیتال طی پژوهش های مختتلف کارایی خود را در جهت بهبود یادگیری نشان داده اند. بدین ترتیب پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش استیم برای دانش‌آموزان با استعداد دوره ابتدایی: ‌یک مرور نظام‌مند

سارا بنی عامریان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.82644.1519

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهش‌ها در ارتباط با آموزش استیم برای دانش‌آموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به‌ صورت مرور نظام‌مند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانش‌آموزان با استعداد، (2) فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر طراحی برنامه ی آموزش زبان فارسی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اوتیسم با عملکرد بالا

علی اکبر عبداله زاده حسنکلو؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ فاطمه جعفرخانی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.81143.1491

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر طراحی دوره برنامه ی آموزش زبان فارسی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر اوتیسم با عملکرد بالا می باشد جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر اوتیسم با عملکرد بالای سال اول دبستان شهر اردبیل بود. برای نمونه گیری در این پژوهش 24 نفر از این دانش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد: یک مرور نظام مند

راشد محمدیان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ نرگس ذاکرجعفری؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79076.1454

چکیده
  پژوهش حاضر یک مرور نظام‌مند بر اساس پریزما جهت بررسی آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد است. اهداف پژوهش شامل تعیین شیوه های شناسایی، آموزش، فناوری های کاربردی، چالش ها و پیشنهادات در حیطه دانش آموزان باهوش و با استعداد است. پس از انجام یک جستجوی نظام مند، مجموعه داده ای از 1464 مقاله شناسایی شد که از میان آنها 37 مقاله معیارهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر گمیفیکیشن بر حافظه، سرزندگی تحصیلی و فرایند یاددهی یادگیری در دانشجویان ارشد دختر دانشگاه علامه طباطبایی تهران

فریبا درتاج

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80673.1509

چکیده
  هدف از این پژوهش تاثیر گمیفیکیشن بر حافظه، سرزندگی تحصیلی و فرایند یاددهی یادگیری در دانشجویان ارشد دختر دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان ارشد دختر دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود (رشته های مدیریت)، که تعداد 305 نفر به عنوان حجم نمونه و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و اعتبار یابی الگوی یادگیری مبتنی بر تربیت فناورانه برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

حمیدرضا قربانی؛ اسمعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83819.1540

چکیده
  مقدمه : تربیت فناورانه بعنوان یکی از ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ابتدا بایستی برای معلمان رقم بخورد که این معلمان فناور بتوانند موقعیت هایی را برای تربیت شدن دانش آموزان خود در این حوزه فراهم آورند . لذا پژوهش حاضر درصدد شناسایی مولفه ها و زیر مولفه های تربیت فناورانه و ترسیم الگوی یادگیری این امر برای دانشجومعلمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سنتزپژوهی عوامل کلیدی موثر بر تصمیم گیری اعضای هیات علمی برای استفاده از چت‌بات‌های هوشمند به‌عنوان دستیاران مجازی

رحیم مرادی؛ مریم رجبیان ده زیره

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.86769.1594

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجارب و دیدگاه‌های اعضای اعضای هیئت‌علمی در استفاده از چت‌بات‌های هوشمند به‌عنوان دستیار مجازی در پاسخ‌گویی به سؤال‌های دانشجویان در دوره‌های تلفیقی به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. از روش تحلیل مضمون یا تحلیل تماتیک برای تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر یادگیری سیار مختص کلاس های چند پایه ابتدایی

اسماعیل فیروزی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمد رضا نیلی؛ فاطمه جعفر خانی؛ محمد رضا فلسفی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.85890.1587

چکیده
  این پژوهش با هدف طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر یادگیری سیار مخنص کلاس های چند پایه ابتدایی انجام گردید. در راستای دستیابی به هدف پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شد . در‌ این ‌پژوهش ،‌ ‌مقالاتی که ‌به ‌شیوه ‌هدفمند ‌انتخاب‌ شده ‌بودند ،‌ مورد‌ تحلیل‌ قرار ‌گرفت . بدین منظور از مصاحبه نیمه ساختار مند با 10 نفر از معلمان مجرب کلاس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر هوش مصنوعی فنی و مدیریتی بر نوآوری سازمانی با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی دیجیتال

اکبر جدیدی محمدابادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.84757.1561

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین تاثیر هوش مصنوعی فنی و مدیریتی بر نوآوری سازمانی با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی دیجیتال در اداره آموزش و پرورش منوجان بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش منوجان که تعداد آن ها در سال 1403 به 1300 نفر بالغ گردیده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
امکان‌سنجی کاربست هوش مصنوعی در انتخاب و سازمان‌دهی محتوای کتاب‌های درسی متناسب با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

صادق احمدی؛ رضا میرعرب رضی؛ داود طهماسب زاده شیخلار؛ امین پروری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.85826.1576

چکیده
  توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در امر آموزش از همان دوره ابتدایی می‌تواند زمینه پرورش آن‌ها متناسب با نیازها و استعدادهایشان را فراهم سازد. در این راستا پیشرفت فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های منحصربه‌فرد هر یک از دانش‌آموزان در این زمینه نویدبخش باشد. لذا این پژوهش با هدف امکان‌سنجی کاربست هوش مصنوعی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاههای منتخب ایران

محمد نیساری؛ سید رسول حسینی؛ علی بدیع زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.85284.1571

چکیده
  دانشگاه‌ها در روند تکاملی خود سه نسل را پشت ســر گذاشته اند. در نسل سوم، دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پژوهش، فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینانه را جزئی از ماموریت‌های خود می‌دانند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاه‌های منتخب ایران است. این مطالعه از روش تحقیق آمیخنه با طرح اکتشافی در دو مرحله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرصت ها و چالش های ربات های اجتماعی کمکی در اختلال طیف اتیسم: مروری نظام مند

احمد احمدی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حسن رشیدی؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79952.1468

چکیده
  ارزیابی وضعیت پیشرفت پژوهش در مورد اعتماد به ربات‌ها و بررسی اینکه آیا پیشرفت‌های روش شناختی اخیر می‌تواند به توسعه ربات‌های قابل اعتماد کمک کند یا خیر ضروری است. این مطالعه حاصل 6 سال بررسی مطالعات در فاصله سال های 2018-2024 در زمینه تحقیقات ربات های اجتماعی در آموزش افراد دچار اختلال طیف اتیسم بود. کلید واژه های کاربردی مورد استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر بازی وارسازی بر توانایی یادگیری خودراهبر دانش‌آموزان پایه ششم در درس ریاضی

مریم واسوجویباری؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81365.1497

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازی‌وارسازی بر توانایی یادگیری خودراهبر دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی، در درس ریاضی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شبه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، با گروه کنترل است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر(2012) است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد پردازش زبان طبیعی در بهبود یادگیری و آموزش: مطالعه موردی در سیستم آموزشی ایران

صدیقه گوزل؛ عنایت اله زمانپور؛ شیوا دولت آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83803.1537

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی کاربرد پردازش زبان طبیعی (NLP) در بهبود یادگیری و آموزش با تمرکز بر پیامدهای آن در نظام آموزشی ایران می‌پردازد. این تحقیق با رویکرد ترکیبی شامل تحلیل داده‌های کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 20 معلم و 10 متخصص فناوری نشان داد که ادغام NLP می‌تواند یادگیری شخصی‌سازی‌شده، ارزیابی خودکار تکالیف و شناسایی زودهنگام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فناوری‌های کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای افراد با آسیب بینایی: مرور نظام‌مند

اسماعیل زارعی زوارکی؛ راضیه تاج ور رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.86920.1598

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نظام‌مند فناوری‌های کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است که به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد دارای آسیب بینایی طراحی شده‌اند. با توجه به رشد سریع تکنولوژی و نقش فزاینده هوش مصنوعی در توسعه ابزارهای هوشمند، این مطالعه تلاش می‌کند تا ضمن شناسایی و طبقه‌بندی فناوری‌های موجود، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در کاربرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی تجارب زیسته اساتید از فرهنگ آموزش مجازی در آموزش عالی

ثریا باقرشاهی؛ زهرا طالب؛ علیرضا صادقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.84466.1553

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته اساتید از فرهنگ آموزش مجازی در آموزش عالی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد روش نمونه گیری هدفمند ابود. ابزار گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت.جهت تامین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکن و گوبا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین و اعتباریابی الگوی کیفیت آموزش ابتدایی با تاکید بر نقش فناوری های نوظهور: رویکرد آمیخته

زهره ابراهیمی؛ صمد برزویان شیروان؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ اسماعیل زارعی زوارکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.84549.1556

چکیده
  این پژوهش با رویکردی آمیخته، به دنبال اعتبارسنجی و تدوین الگویی برای کیفیت آموزش ابتدایی با تأکید بر نقش فناوری‌های نوظهور است. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از متخصصان حوزه آموزش و فناوری جمع‌آوری و با استفاده از روش نظریه مبنایی (Grounded Theory) تحلیل شدند. پس از دستیابی به اشباع نظری، کدگذاری مصاحبه‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی

روشن احمدی؛ بهاره احمدی؛ بهاره محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.89471.1648

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر اضطراب و انگیزه ریاضی دانش آموزان به اجرا در آمد. پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهرستان ...  بیشتر

ابر واژگان